Følgende artikel af David K Andersen fra den norsk-sprogede Bil- og Motorbloggen bringes her med tilladelse og oversat til dansk.
Den originale artikel Stortest: 10 elbiler i rekkevidde-kamp finder du her.
Sammen med Autobest har Bil- og Motorbloggen gennemført den første uafhængige europæiske rækkeviddetest af elbiler.
Autobest er sammensat af 31 motorjournalister fra hele Europa og er bedst kendt for den årlige kåring af årets bedste bilkøb, Best Buy Car of Europe, men organisationen udvider hele tiden sin virksomhed. I sommer er den første uafhængige test af elbiler blevet gennemført.
Målet var ikke at trække det maksimale antal kilometer ud af hver bil, men at bestemme den realistiske rækkevidde ved almindelig kørsel. Deraf testens slogan ‘Real Range EV’.
Det er første gang, en uafhængig organisation gennemfører en sådan test: Alle modeller på markedet med undtagelse af den nye Hyundai Kona blev testet under identiske forhold.
Bil- og Motorbloggens udsendte deltog i rollen som Autobests norske jurymedlem. Testen blev udført i samarbejde med coches.net, et førende spansk bil-website (ejet af den norske Schibsted-gruppe) og Circuit de Barcelona-Catalunya. Ingeniører fra det franske Bureau Veritas kontrollerede, at alt gik rigtigt til.
Realistisk rækkevidde
Som de fleste ved, kan rækkevidden af elbiler variere meget. Vejr- og vejforhold, såvel som kørestil, har betydelig indvirkning på forbruget og dermed på, hvor langt man når på en opladning.
En test i 30 graders varme i Spanien er dermed ikke nødvendigvis relevant for norsk vinter eller andre ekstreme forhold. Forsøget blev dog udført under forhold, der minder mest muligt om daglig kørsel og brug.
Først og fremmest blev bilerne kørt efter hastighedsgrænserne, og idet man fulgte trafikken. Særligt sparsommelig kørsel var der ikke tale om. Endvidere blev der skiftet fører på bilerne hver 30-40 km. Aircondition blev anvendt som normalt, og bilerne blev ikke kørt i hverken øko-mode eller sports-mode.
Testen blev udført ved at inddele bilerne i tre grupper, hvorefter hver gruppe fulgte en førerbil ad de planlagte ruter. Der blev kørt på landevej, på motorvej og i byer. I den sidste del af testen blev bilerne kørt på Catalunya-banen med gennemsnitlig hastighed på 70 km / t, hvorefter batterierne blev kørt helt tomme uden for banen og bilerne bugseret til en nærliggende ladestation.
Hele arrangementet blev gennemført to gange (med en dags pause imellem), og resultaterne blev beregnet som et gennemsnit af tallene fra de to testrunder. Præcise målinger blev foretaget ved hjælp af Blunik måleinstrumenter installeret i hver bil.
Side om side
Ud over, at testen blev kørt så tæt som muligt på, hvordan biler bruges normalt, er det vigtigt at påpege, at alle 10 biler blev testet under identiske forhold på samme tid. Dette giver unikt sammenlignelige tal i elbilsammenhæng.
Testen fandt sted i samme uge, som Hyundai havde en international presselancering af Kona Electric i Norge, og desværre kunne det ikke lade sig gøre at få et eksemplar af bilen med i testen.
Ellers var deltagerlisten komplet: BMW I3, Hyundai Ioniq EV, Jaguar I-Pace, Kia Soul, Nissan Leaf, Opel Ampera-e, Renault Zoe 40, Tesla Model S, Tesla Model X og VW e-Golf. Begge Teslaerne var 100 kWh-udgaver.
Resultaterne
Halvdelen af bilerne levede op til eller overskred den opgivne rækkevidde i henhold til WLTP-normen, så der er ingen tvivl om, at denne er langt mere realistisk end den tidligere NEDC-norm.
At Tesla stadig tilbyder den længste rækkevidde på markedet, er der heller ingen tvivl om. Begge biler kørte over 400 km.
Det laveste forbrug havde Hyundai Ioniq og VW e-Golf, som brugte henholdsvis 12,2 og 12,4 kWh / 100 km.
Længst fra de opgivne WLTP-tal endte Nissan Leaf og Jaguar i-Pace. I den sammenhæng skal det nævnes, at Jaguaren var en præ-produktionsbil, som var blevet brugt ved presselanceringen, og som ikke havde den nyeste softwareopdatering.
Som man kan se i nedenstående tabeller, har Autobest ud over rene testdata angivet to yderligere indikatorer. Den første (Autobest EV 1) viser testens rækkeviddetal som procent af de opgivne WLTP-tal, mens den anden (Autobest EV 2) viser rækkevidde pr. kWh batterikapacitet.
Her er testresultaterne og de tekniske data (artiklen fortsætter nedenfor):
Model | Test 1
(km) |
Test 2
(km) |
Gennemsnit
(km) |
NEDC
(km) 1* |
WLTP
(km) 2* |
AUTOBEST EV 1
Rækkevidde/WLTP (%) 3* |
Forbrug
(kWh/100 km) |
AUTOBEST EV 2
Rækkevidde km/kWh |
BMW i3 | 237,67 | 225,82 | 231,74 | 300 | 225 | 103 | 14,8 | 6,98 |
Hyundai Ioniq EV | 224,07 | 199,73 | 211,90 | 280 | 204 | 103,8 | 12,2 | 6,95 |
Jaguar I-Pace | 319,27 | 307,85 | 313,56 | n/a | 480 | 65,3 | 27,5 | 3,48 |
Kia Soul | 222,52 | 214,33 | 218,43 | 250 | 185 * | 118 | 13,6 | 6,62 |
Nissan Leaf | 220,33 | 235,65 | 227,99 | 378 | 285 | 80 | 16,3 | 5,70 |
Opel Ampera-e | 375,20 | 379,20 | 377,20 | 520 | 380 | 99,3 | 16,1 | 6,29 |
Renault Zoe 40 | 295,44 | 273,10 | 284,27 | 400 | 300 | 94,7 | 14,6 | 6,93 |
Tesla Model S | 433,66 | 411,64 | 422,65 | 632 | 461 * | 91,6 | 20,6 | 4,23 |
Tesla Model X | 395,25 | 404,89 | 400,07 | 565 | 430 * | 93 | 23,4 | 4,00 |
VW e-Golf | 244,89 | 218,63 | 231,76 | 300 | 219 | 105,8 | 12,4 | 6,47 |
* Estimeret WLTP-rækkevidde. Disse biler har endnu ikke et officielt WLTP-rækkeviddetal
*1 Rækkevidde ifølge NEDC-standarden
*2 Rækkevidde ifølge WLTP-standarden. Obligatorisk for alle nye biler i Europa fra 1. september
*3 Gennemsnitlig reel rækkevidde som procent af WLTP-rækkevidden
Model | Effekt
(kW/hk) |
Batteri-kapacitet
(kWh) |
Ladetid
normal/hurtig |
Længde og bredde
(mm) |
Vægt
(kg) |
Tophastighed
(km/h) |
Pris fra
(NOK) |
BMW i3 | 125 / 170 | 33,2 | 14 h / 25’ | 4.011
1.775 |
1.320 | 150 | 282.900 |
Hyundai Ioniq EV | 88 / 120 | 30,5 | 14 h 30’ / 25’ | 4.470
1.820 |
1.495 | 165 | 234.000 |
Jaguar I-Pace | 294 / 400 | 90 | 43 h 30’ / 1 h 15’ | 4.682
1.895 |
2.208 | 200 | 589.950 |
Kia Soul Electric | 81 / 111 | 33 | 15 h 30’ / 30’ | 4.140
1.800 |
1.580 | 145 | 223.100 |
Nissan Leaf | 110 / 150 | 40 | 19 h 30’ / 35’ | 4.490
1.788 |
1.580 | 144 | 246.000 |
Opel Ampera-e | 150 / 204 | 60 | 30 h / 25’ | 4.166
1.765 |
1.691 | 150 | 359.900 |
Renault Zoe 40 | 80 / 109 | 41 | 19 h / 45’ | 4.084
1.730 |
1.545 | 135 | 226.980 |
Tesla Model S | 311 / 420 | 100 | 45 h 15’ / 30’ | 4.979
1.964 |
2.320 | 250 | 626.820 |
Tesla Model X | 311 / 420 | 100 | 45 h 15’ / 30’ | 5.037
2.271 |
2.460 | 250 | 694.400 |
VW e-Golf | 100 / 136 | 35,8 | 16 h 30’ / 40’ | 4.270
1.799 |
1.615 | 150 | 318.300 |
Formand for Autobest, Dan Vardie, siger, at testen hverken går på ydeevne, køreegenskaber eller absolut maksimal rækkevidde: -Målet var at bestemme den realistiske rækkevidde ved almindelig kørsel og sammenligne den med WLTP-tallene. Vi ønskede at vide, hvad den gennemsnitlige kunde kan forvente af de forskellige biler. Vi siger ikke nødvendigvis, at de opnåede resultater er gældende for alle, og vi betragter det ikke som en videnskabeligt gennemført test. På den anden side kan resultaterne bruges som reference, idet de repræsenterer virkeligheden under de forhold, som var til stede. Under Ecobest Challenge-paraplyen arbejder vi på at gøre testen endnu bedre næste år
Vores kommentarer
Som nordmand er det naturligvis lidt underligt at rejse til Spanien for at gennemføre en sådan test. Ikke alene er vi elbilland nummer 1 herhjemme, betingelserne er naturligvis også noget anderledes.
Når det er sagt, oplevede jeg hele testen som meget godt planlagt og udført med det formål at opnå de mest realistiske resultater. Om noget, kan man forvente, at denne test ville have vist bedre forbrugstal, hvis den var blevet udført i Norge. Dels var det varmere, end det (ofte) er herhjemme, desuden er hastigheden på de spanske motorveje højere end hos os, og kørestilen inde i Barcelona ofte betydeligt hårdere end i Oslo.
Ud over at bestemme en realistisk rækkevidde og sammenholde den med fabrikantens opgivne tal synes jeg, at testens store styrke er, at alle biler på markedet (minus Kona) blev testet under samme betingelser på den samme dag, med rotation af førere osv. På den måde har vi for første gang et ordentligt sammenligningsgrundlag.
Det er imponerende at opleve, at alle disse elbiler kører langt over det gennemsnitlige daglige kilometertal for de fleste mennesker, og selv om nogle af dem opleves som bedre at køre i, mere praktiske eller generelt bedre end andre, går du ikke fejl af nogen af dem.
Vi er opmærksomme på, at opladning også spiller en vigtig rolle for elbilsejere, og vi håber at medtage denne faktor, når vi gentager testen næste år.