Elbilforeningen ønsker at se mere konkurrence i ladeinfrastrukturen, dvs. flere udbydere af ladeløsninger i det offentlige rum. Øget konkurrence vil betyde lavere priser og give forbrugerne flere valgmuligheder – og forhåbentlig føre til, at de mest forbrugervenlige løsninger vinder frem.
Ladeoperatøren Allego holdt søndag d. 21. august 2022 en officiel åbning af ladeanlægget, der har været i brug siden foråret. Elbilforeningen kiggede med og fik i den forbindelse snakket med elbilister, konsulenter og Allegos repræsentant i Danmark.
Allego er en hollandsk ladeoperatør, der ikke udbyder abonnements- eller hjemmeladeløsninger; de satser udelukkende på at være til stede i form af offentligt tilgængelige ladere med mulighed for betaling med kreditkort. Steven Lau, som er ansvarlig for Allego Danmarks forretningsudvikling, siger om virksomhedens mål med at være ladeoperatør i Danmark: “Vi vil bare gerne ha’ en lille bid af markedet”.
Jens Simon, konsulent fra Kør Grønt-kampagnen, udtalte sig om vigtigheden af dialog og oplysning: “Alle skal være med til den grønne omstilling – borgeren, markedet og staten. Viden skal ud til alle, så vi kan træffe oplyste valg.”
Ved ladeanlægget talte redaktionen med forskellige elbilister, en del af dem nybegyndere; mange emner blev berørt, bl.a. køreglæde, batteristørrelser, køb af brugte elbiler, ladeløsninger og -priser samt betalingsmuligheder ved offentlige ladestandere.
Dag Petersson, bosat i Malmø og nybegynder som elbilist, udtrykte undren, da vi fortalte ham, at mange operatører ikke tilbyder kreditkort-betaling ved standeren:
“Jeg troede, at den her mulighed for kortbetaling var den samme alle steder.”
Jens Madsen og Charlotte Kramme fra Middelfart var glade for at finde en ChaDeMo-lader til deres Nissan LEAF af ældre dato. Som mangeårige elbilister oplever de, at der nu er kommet en ny faktor ind i hverdagen: Ladekø. Jens Madsen udtalte: “Det er ikke ladetiden, der er problemet – det er ventetiden. Og så ku’ det være dejligt, hvis stikket blev frigivet efter de 80% opladning”. Charlotte supplerede: “Ja, husk god ladestil – og gerne flere ladestandere til ældre elbiler.”
I Elbilforeningen mener vi desuden, at det kunne være rart med en decideret pristavle, ligesom ved benzinstationerne, så elbilisten kender den aktuelle pris på den strøm, der udbydes, og kan foretage et reelt valg derudfra.
Selvom vi ser denne åbning som et skridt på vejen mod øget konkurrence og højere (for)brugervenlighed, er der stadig er en del arbejde foran os som forbrugerorganisation.
Vi var glade for at være til stede, møde nogle af de mange nye elbilister og høre deres reaktioner og erfaringer.