Nyheder

Advarer mod markante afgiftsstigninger på elbiler

Fra nytår vil en ny elbil blive markant dyrere som konsekvens af en politisk aftale fra 2020. i Elbilforeningen finder vi det stærkt bekymrende.

“Det kommer til at påvirke markedet med det samme. For den stigning i salget, vi har set, skyldes ikke mindst, at afgifterne er lave,« lyder det fra Jørn Grønkjær, formand i Elbilforeningen i Danmark. Allerede fra nytår vil alle elbiler, der koster over 363.000 kroner, stige i afgift. I dag går grænsen ved 419.000 kroner.

Med den planlagte afgiftsstigning nye elbiler, forventer Elbilforeningen i Danmark, at afgiften vil yderligere forsinke den grønne omstilling af transportsektoren og investeringslysten blandt danske forbrugere.


Bremser den grønne omstilling på vejene

Salget af elbiler i Danmark nåede ifølge DR op på 73,4% i september 2025, og danskernes investeringslyst i elbiler skal ikke bremses af en gammel politisk aftale, lyder det fra Elbilforeningen i Danmark:

“Det er en dårlig idé at lægge registreringsafgiften på, og det passer ikke ind klimamålene. Det fjerner motivationen for at købe elbil,« siger Jørn Grønkjær med henvisning til Regeringens mål om en million elbiler på vejene i 2030.

Den afgiftsforhøjelse, der er lagt op til, kan vi kun anbefale ikke gennemføres”, siger han.


Voldsom afgiftsforøgelse fjerner motivationen hos forbrugerne

Elbilforeningen i Danmark har længe politisk kæmpet for at fremme udbredelsen af elbiler i Danmark, hvilket de seneste år er begyndt at bære frugt i markante salgstal. Men usikkerhed blandt forbrugerne risikerer nu at vende den positive udvikling.

“Når motivationen fjernes, skaber man en usikkerhed hos forbrugerne. Vi er nu nået til et punkt, hvor der er 500.000 elbiler på vejene. Hvis fremtidige mål skal nås, kræver det, at linjen holdes,« siger Jørn Grønkjær og henviser til erfaringer fra blandt andet Sverige og Norge.

“I Sverige løb man for år tilbage tør for penge i deres uhensigtsmæssige subsidiemodel for køb af elbiler. Det bremsede salget af elbiler meget kraftigt. I Norge indførte man for nogle år tilbage øgede afgifter på meget kort tid, hvorefter markedet reagerede markant og negativt” siger Grønkjær.

“Danmark har vi nu en andel af elbiler i nybilsalget. som er sammmenlignelig med Norge – der jo altid har været det store forbillede. Elbilsalget i Danmark ligger lige nu blandt de højeste i EU, og den foregangsposition bør vi fastholde og ikke bringe i fare” afslutter Grønkjær.

Det er, som sådan, ikke Elbilforeningens mål, at der skal komme flere biler på vejene. Men indretningen af bilafgifter skal sikre, at elbilen altid er det billigeste valg for forbrugeren, mener Elbilforeningen.

 

Fakta: afgifter på elbiler

  • I dag skal der kun betales registreringsafgift for elbiler, der koster mere end 419.000 kroner.
  • Ifølge den politiske aftaler fra 2020 falder grænsen for, hvilke elbiler der skal betale afgift, 1. januar til knap 363.000 kroner.
  • Oveni det stiger afgiftssatsen fra 40 procent af bilens værdi til 48 procent.
  • Ifølge den politiske aftale skal registreringsafgiften på elbiler stige år for år frem mod en fuld indfasning i 2035.’
  • Det vil sige, at alle elbiler i 2035 vil være pålagt fuld registreringsafgift.
  • Staten opkræver moms af alle biler, også elbiler.
Del online: