Test: Audi e-tron med stor og lille campingvogn
Skal påskeferien foregå i campingvogn? Elbilforeningens testere Christian Nolsøe Nielsen og Martin Messer Thomsen har denne gang haft Audi e-tron med på tur og udsat den for både stor og lille campingvogn.
Elbilforeningens test fra december 2020 med Tesla Model 3, der trækker forskellige anhængere, har gjort testpanelet endnu mere nysgerrige på anhængeres indflydelse på energiforbrug og rækkevidde.
Trailer-testen viste dengang, at højden og formen på anhængeren har stor betydning for vogntogets møde med vinden. Model 3’s fordele som et nærmest aerodynamisk vidunder blev ophævet, når vi trak en høj flyttetrailer eller en traditionel campingvogn med en nærmest lodret flade. Men hvilken forskel gør det, hvis man sætter en lettere og tilsyneladende mere aerodynamisk campingvogn efter Teslaen? Og hvad sker der med rækkevidden, hvis man sætter en elbil med et større frontareal til at trække de to forskellige campingvogne?
Model 3 vs e-tron
Testpanelet drog sidst i januar igen på tur. Denne gang både med Tesla Model 3 med en lille Tab Model 320-campingvogn bagpå og Audi e-tron 55 først med den store traditionelle campingvogn og senere på dagen med den lille Tab. Strækningen var den samme som ved trailer-testen i december. En næsten flad strækning mellem Køge og Nr. Alslev. Temperaturen lå igen omkring frysepunktet og vinden 5 m/s fra skiftende retninger. Under december-testen kom vinden fra syd og energiforbruget henholdsvis ud og hjem var derfor synligt forskellige. Som man kan se af skemaet herunder, havde vindretning under janaur-testen mindre indflydelse på forskellen i forbruget på henholdsvis ud- og hjemturen, fordi den kom fra skiftende retninger.
Testresultater for Tesla Model 3 LR med stor og lille campingvogn
Anhænger type | Anhænger vægt i kg | Strækning | forbrug Wh/km | Rækkevidde 1) | Vindretning | Dato |
---|---|---|---|---|---|---|
Tab Model 320 3) | 700 | Køge - Nørre Alslev | 325 | 215 | Skiftende retninger | Jan 21 |
Campingvogn 2) | 1000 | Køge - Nørre Alslev | 400 | 175 | Modvind | Dec 20 |
Tab Model 320 | 700 | Nørre Alslev - Køge | 336 | 208 | Skiftende retninger | Jan 21 |
Campingvogn | 1000 | Nørre Alslev - Køge | 337 | 210 | Medvind | Dec 20 |
Reference test 4) | 0 | Brønshøj - Køge | 183 | 380 | Modvind | Dec 20 |
1) Udregnet ud fra 70 kWh tilgængeligt på batteriet
2) Campingvognen vejede 1.000 kg inkl. last
3) Tab-campingvognen vejede ca 700 kg inkl udstyr. Egenvægt 620 kg. Totalvægt 850 kg.
4) Kørsel på motorvej uden anhænger med 110 km/h
Energiforbruget ligger fortsat højt på Model 3 selvom Tab-campingvognen er både lettere og mere aerodynamisk. Testcampingvognenes meget forskellige udformning betyder altså i realiteten kun lidt. Resultat overraskede.
I forhold til reference-testen uden anhænger tager campingvognene helt op mod halvdelen af Model 3’s rækkevidde med denne last.
Testresultater for Audi e-tron 55 med stor og lille campingvogn
Anhænger type Anhænger vægt i kg Strækning forbrug Wh/km Rækkevidde 1) Vindretning
Tab Model 320 3) 700 Køge - Nørre Alslev 425 200 Skiftende retninger
Campingvogn 2) 1000 Køge - Nørre Alslev 431 197 Skiftende retninger
Tab Model 320 700 Nørre Alslev - Køge 402 211 Skiftende retninger
Campingvogn 1000 Nørre Alslev - Køge 433 196 Skiftende retninger
Reference test 4) 0 Brønshøj - Køge 297 286 Skiftende retninger
1) Udregnet ud fra 85 kWh tilgængeligt på batteriet
2) Campingvognen vejede 1.000 kg inkl. last
3) Tab-campingvognen vejede ca 700 kg inkl udstyr. Egenvægt 620 kg. Totalvægt 850 kg.
4) Kørsel på motorvej uden anhænger med 110 km/h
Vejrforhold under testen
Vindstyrke | 5 m/s |
Vindretning | fra skiftende retninger |
Temperatur | 0 - 5 grader |
Test er udført sidst i januar 2021. Men tilsvarende temperaturer og vindhastigheder kan opleves i både efterårs-, vinter-og påskeferien, hvor en del kører med campingvogn.
Audi e-tron lader med meget høj hastighed helt op til 80%
Test-ruten: En relativ flad strækning i Danmark. Fra Køge til Nr. Alslev og retur.
Campingvognene tærer generelt mindre på SUVens rækkevidde end sedanens
Som forventet stiger forbruget ikke nær så meget, når vi hægter en campingvogn bagpå Audi e-tron. Rækkevidden svinder kun med ca. en tredjedel. E-tron har et relativt fladt frontparti til at bryde vinden. I udgangspunktet bruger e-tron derfor allerede mere energi end Model 3, jævnfør reference-testen uden anhænger. Også med e-tron overraskende det os dog, at der ikke er større forskel i forbruget på en lille og forventelig aerodynamisk campingvogn og en stor kasseformet campingvogn.
Om bekvemmelighed
Model 3 var mere påvirket af den tungere anhænger end den større og tungere e-tron var.
En traditionel campingvogn er faktisk ikke helt hen i vejret
Da resultaterne overraskede i forhold til forventningerne, har vi bedt Jens Nørkær Sørensen, professor på DTU Vindenergi forklare:
– At den ’aerodynamiske’ Tab model 320 ikke er mere energiøkonomisk end den ’kasseformede’, kan relativt nemt forklares ud fra aerodynamikken (Se detaljer i infoboks nederst i artiklen).
– Problemet med Tab model 320 kan kort forklares med, at den har en kombination af et lille sideforhold (<1) (se infoboks), et aerodynamisk 2-D tværsnit og en plan afskæring af de to sider. På grund af det tykke profiltværsnit, vil der dannes et undertryk på oversiden af campingvognen, som presser luften fra underside til overside. Derved dannes der to kraftige hvirvler langs siderne af vognen, som giver anledning til en øget vindmodstand, den såkaldte inducerede eller parasitiske modstand.
– I princippet kan dette løses ved 1) at lave en ’buttet sideudformning og/eller en meget længere aerodynamisk formet bagende, således at den relative højde bliver mindre. I praksis er dette dog umuligt, da det vil give en meget lang og/eller meget bred campingvogn. Så den traditionelle udformning af en campingvogn er i faktisk ikke helt hen i vejret.
Opladning med anhænger
Det er de færreste ladepladser, der er designet, så det er muligt at oplade elbil med anhængeren på. Se her hvordan det gik ved lynladestationerne ved Karlslunde Syd og på Farø.
På Karlslunde Syd holder vi på tværs af skråparkeringerne over adskillige båse for at kunne lade med campingvognen på.
Ved lynladeren på Farø blokkerer vi en enkelt ladeplads.
Er 200 km i rækkevidde pr opladning nok til dine ferier?
Der er ifølge testen ikke mange km at vinde ved at vælge Tab Model 320. Omtrent 200 km er rækkevidden på en flad strækning i Danmark en kold vinterdag, inden du skal genoplade batterierne, hvis du skal længere væk end det. Og regn med noget kortere hvis du har modvind.
Pandemien sætter grænser for vores færden og påske- og sommerferie nærmer sig. Bliver 2021 året, hvor du nedbringer familiens CO2-aftryk ved at feriere tættere på hjemmet for eksempel i elbil med campingvogn? Giv os din mening i kommentarfeltet under artiklen.
Vil du se, hvad en strækning i et mere bakket terræn gør ved rækkevidden, så læs artiklerne Historisk test: Nær 140 mil med tre elbiler og campingvogn og Langtest: 2.250 kilometer med elbil og campingvogn fra Norsk Elbilforening.
Læs også: Elbiler med anhængertræk: Hvilke muligheder har du i 2021?
Lidt aerodynamisk teori
Vindmodstanden på et objekt er proportionalt med hastigheden i 2. potens, og effekten med hastigheden i 3. potens. Dvs en fordobling af hastigheden giver en 4-dobling af kraften og en 8-dobling af effekten. Modstandskraften skrives normalt som FD=½*rho*A*V^2*CD, hvor rho er luftens massefylde, A er tværsnitsarealet (bredde*højde), V^2 er hastigheden i 2’nd potens, og CD er en eksperimentelt bestemt modstandskoefficient. Hvis vi antager samme værdier for alt på nær CD, så er det udelukkende dens værdi, som giver den aerodynamiske forskel mellem de to typer campingvogne.
CD indeholder tre bidrag: 1) friktionstab; 2) Form-modstand og 3) Induceret modstand; CD=CDf+CDp+CDi.
1) For ‘klodsede’ legemer kan man se bort fra friktionstabet, CDf, da det normalt er forsvindende i forhold til de andre tab.
2) Størrelsen af CDp drejer sig hovedsageligt om den 2-dimensionale udformning af legemet (tværsnittet), og dens indflydelse på kølvandet (waken), som dannes bag køretøjet. Jo mindre kølvand jo mindre modstandskraft.
3) Den inducerede modstand, CDi, er jokeren i spillet her. Denne modstand, som er relateret til dannelsen af to stærke hvirvler på siderne, optræder på legemer, som har en stor opdrift, for eksempel flyvinger, og den er proportionalt med opdriftskoefficienten (CL) i anden potens og omvendt proportional med sideforholdet (bredde divideret længde). Den kan med god nøjagtighed beregnes ud fra formlen:
CDi=CL^2/(pi*b/h). En hurtigt skøn over formen af Tab model 320 giver flg værdier: CL=0.5 og b/h=0.7, Dette giver CDi=0.5^2/(pi*0.7)=0.11.
Typiske værdier for et firkantet køretøj med afrundede kanter (svarende til den ’klassiske’ campingvogn) er CD=0.45-0.5. En VW boble (som minder om Tab model 320) har typisk en CD=0.35. Hvis man hertil adderer CDi, fås at de to modeller har sammenlignelige modstandskoefficienter.
Kilde: Jens Nørkær Sørensen, DTU Vindenergi
Tesla Model 3 og den store campingvogn er i privat eje.
Audi e-tron var venligst udlånt af Audi-importøren og den lille Tab-campingvogn var venligst udlånt af tagboksudlejning.dk.
Alle udgifter i forbindelse med testen er afholdt af testerne.
Fotos: copyright Elbilforeningen FDEL