Nyheder

Awesome e-Pedal og pro-pilot

Fruen og jeg har været ude og prøve både den nye Nissan LEAF og den nye VW e-Golf lige efter hinanden.

Først lidt tanker omkring den nye Leaf:

Køreegenskaberne er blevet særdeles meget bedre og de 150 hk hjælper gevaldigt. Den er ikke længere en kedelig bil at køre i. Affjedring og styretøj er også blevet bedre og kan nu kaldes acceptabelt.

e-Pedal er direkte AWESOME og fungerer sindssygt godt. Som Teslakører til dagligt var vi meget imponerede over at det tog ca. 10 sekunder, så stoppede bilen præcist der hvor jeg ønskede det.

ProPilot gør nogenlunde det der står på æsken, men virker på ingen måder så overbevisende som Tesla AP1. Den sejler også meget imellem linjerne stille og roligt.

Rækkevidden på en dag som i dag vil jeg anslå til 190-210 km alt efter hvor aggressivt man kører. Så rækkevidden er som det forventede.

Til gengæld falder bilen komplet til jorden på et par vigtige punkter. At rattet ikke kan forskydes i længden gør at man har svært ved at finde den rigtige siddestilling og sæderne har stort set ingen lændestøtte. Desuden skærer de for mit vedkommende i lårene. Nissan har ikke tænkt på en viking på 1.95 da de byggede den. Min kone var bestemt heller ikke imponeret af sæderne og sad og drejede sig fra den ene side til den anden for at sidde godt. Loftshøjden er til gengæld fin. Sæderne er klart den største skuffelse. Armlænet er så langt tilbage at det er ubrugeligt for de fleste chauffører.

Midterkonsollen er en direkte katastrofe. Skærmen er utydelig, reagerer langsomt og er relativt bøvlet at finde rundt i, samt at man skal godkende på ok når man tænder, det er oldnordisk. Klimapanelet ligner noget der er designet i 1999 og knapperne til sædevarme ser ud som om de kommer fra en Lada. Instrumentbrættet med kombinationen af display og analog speeder er bare ikke rart på nogen måde, havde de bare lavet et 100% digital display så ville det have været en del bedre.

Min konklusion: Hvis man er bygget så man sidder godt i LEAF-sæderne og ikke er generet af en midterkonsol fra omkring 1999 og ikke behøver sit armlæn, så kan man overveje bilen. Men mere om det efter Golf-fortællingen.

 

E-golf:

Lad det ikke være nogen hemmelighed at VW ikke er i kridthuset hjemme hos os. Affegate og Dieselgate er ting vi virkelig er forargede over. Men der er ikke så mange biler at vælge imellem så vi blev enige om at vi da kunne prøve den.

For nu at tage tingene i ca. samme rækkefølge som en LEAF, så vil jeg sige at køreegenskaberne i Golfen sidder lige i skabet som man siger. Den er letkørt, hurtig, styrer præcist og er meget smidig i trafikken. Den har lidt færre kræfter end LEAFen, men ikke noget vi mærkede ret meget til. LEAFen er blevet bedre, men kronen går endnu en gang ret suverænt til e-Golf.

E-Golf har godt nok radar-assisteret cruise control, men ikke noget der tilsvarer ProPilot, point til LEAF.

Vi fandt ud af at e-Golf har en B mode som laver fornuftig regenerering, men slet ikke som en LEAF med e-Pedal slået til. Den funktion ville jeg godt have haft i Golfen. Det skal dog siges at Golfen var 100% fuld da vi fik den, der kom væsentlig mere regenerering senere.

Mit gæt er at rækkevidden er ca. det samme som en LEAF – 30-40 km.

Til gengæld når man sætter sig ind i kabinen så er der en kæmpe forskel på de to biler. Sæderne er superkomfortable, højdejusterbare, rattet forskydes i alle retninger og det er let at finde en god kørestilling. Loftshøjden er langtfra så god som i en LEAF men jeg kunne fint være der.

Vi sad i en bil med et digitalt instrumentbræt og det virkede supergodt. Tydeligt og let at se selv i modlys.

Midterskærmen er opdateret nu og det kan mærkes. Den er lige så klar og tydelig som på en Tesla (omend meget mindre). Den reagerer i et fint tempo uden at være prangende og var rimelig nem at finde rundt i. Resten af designet er taget fra den alm. Golf og fungerer rigtigt godt også visuelt og taktilt.

Golfens bagagerum er en del mindre end LEAFens pga. at den ikke er en dedikeret elbil, men en multiplatformsbil. Det skal man være klar over.

 

Vores konklusion:

Ingen tvivl om at vi ville købe en e-Golf. Den slår LEAFen på næsten alle væsentlige punkter og selvom den er dyrere, så er det en VW og værditabet her i landet er mindre end på en Nissan.

E-Golfen kører bedre, man sidder bedre og betjeningen er meget bedre. Dertil har den CCS som er stikstandarden i Europa.

Ville jeg fraråde at købe en LEAF? Ikke rigtigt.

Jeg vil sige at man skal overveje LEAF, hvis man vil have en “lidt billigere bil”, har brug for mere plads i bagagerummet eller bare vil have ProPilot. Men det er vigtigt at man prøver sæderne og ser om man kan opnå en god kørestilling med de begrænsede muligheder der er for indstilling.

Min optimale bil ville være en e-Golf med e-Pedal installeret. Det ville have været fedt.

 

Del online: