Velkommen til Elbilforeningens forum!
Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.
Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.
Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.
Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.
Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?
Hej!
Bor i Tønder og overvejer en 1 dags tur til København. Jeg skal nok minimum hurtiglade 2 gange for at komme frem og tilbage.
En ven siger, at jeg nok kun kan hurtiglade 1 gang om dagen. Er der nogen der har erfaring med dette?
Jeg kører en Nissan Leaf 62 kw.
Hilsen
Christian
Hej Christian!
Alle moderne elbiler med såkaldt termisk styret batteripakke tåler gentagen hurtigladning. Jeg har lige været t/r Paris og hurtiglader ca hver 3. time på den slags langture.
Men det er også rigtigt, at elbiler uden termisk styring ikke er så glade for gentagen hurtigladning. Dog kan du være sikker på, at bilens BMS (Battery Management System) har 100% styr på dit batteri og blot skruer ned for strømmen, så hurtigladningen sker sikkert og uden skade for dit batteri, hvis det f.eks. er blevet varmt. Nissan Leaf er i denne kategori.
Du skal kort sagt bare lade fuldstændigt, som det falder dig ind og nyde turen til København. Det er naturligvis en god ide at lægge ud hjemmefra med fuldt opladet batteri. Og hvis du alligevel opholder dig et stykke tid i Kbh, så sæt den til en destinationslader imens.
Mvh
Mads Aarup
Bestyrelsen
Det kan tilføjes at antallet af mulige (eller rettere fornuftige) gentagne hurtigladninger for en Leaf også afhænger af hvilken model der er tale om, hvor hurtig der køres og hvad den omgivende temperatur er. Alle faktorer der er med til at afgøre hvor hurtig en given bil kan afgive den varme der opbygges i batteriet ved drift og ladning.
Det er især 40 kWh modellen der er kendt for problemer med at kunne håndtere mere end 2-3 gentagne hurtigladning, uden at ladehastigheden reduceres væsenligt - så for denn model er turrækkevidden med fornuftig ladetid ca. 500 km, med hastigheder mellem 90 -110 km/t.
Men også de gamle 24 og 30 kWh modeller kan opleve problemet men har stadig en turrækkevidde med rimelige ladetider på 5-800 km med hastigheder mellem 80-110 km/t.
En 62 kWh model burde kunne køre en tur på 900 km med 3-4 hurtigladninger og hastigheder mellem 90 og 110 km/t uden problemer.
Du kan jo også lige prøve at lægge turen Tønder - København ind i fx http://abetterrouteplanner.com det er ikke meget hurtigladning du får brug for på den tur.
Det vil under normale omstændigheder være muligt at køre længere dagsture med de forskellige Leaf modeller end ovenfor nævnt, men køre- og ladetid vil blive væsentligt forlænget, også udover hvad man må forvente er rimeligt og praktiskt anvendeligt.
mvh
Hans Peter Andersen, fdel