Jørn og Grethe Kure har været elbilister i blot en uge, da Elbilforeningen besøger dem i deres hus i Nordsjælland for at overrække blomster og flag. Jørn på 78 år er nemlig medlem nr 1.000. En vigtig milepæl i Elbilforeningens historie.
Meget er sket på 7 år
Elbilforeningen blev etableret i 2013 på det sørgelige grundlag, at projektet Better Place gik konkurs. Et halvt hundrede Renault Fluence-ejere stod dengang fra den ene dag til den anden uden mulighed for at oplade bilen på offentlige standere eller bytte batterier på batteribyttestationerne.
Foreningens vedtægter er blevet tilrettet et par gange på de syv år for at følge med udviklingen, men interessen for at nedbringe støj, røg og møg gennem valg af elektrisk drivlinje for medlemmernes private biler er uændret. Heldigvis er der kommet væsentligt flere elektriske bilmodeller, længere rækkevidde og ladeløsninger til siden dengang, så mange flere kan se sig selv i en elbil.
Også foreningens hjemmeside er blevet udviklet gennem årene og er ganske velbesøgt. 350.000 unikke besøgende har den haft det seneste år. Det er en fordobling fra året før. Her kan man på forskellig vis finde råd og hjælp til valg af bil og ladeløsning og følge med i foreningens arbejde for bedre vilkår for elbilisterne og grøn omstilling af persontransporten.
Stil for eksempel dine spørgsmål i Elbilforummet eller find en Elbilambassadør med et kørselsbehov, der ligner dit.
Inspirationen til at købe elbil kom især fra datteren
Ønsket om at forurene mindre gør sig også gældende for medlem nr 1.000, Jørn og hans hustru Grethe:
– Elbil er noget vi har luret på et stykke tid, og vi skifter nu, fordi vi vil nå at have lidt glæde af den, inden vi bliver for gamle til at køre bil.
“Jeg har et par veninder i omgangskredsen, der er så misundelige på vores nye elbil!”
Grethe Kure, 76 år
Ægteparret har tre voksne børn, og især den ældste datter, Betina på 54 år, har hele livet været en stor inspiration, når det kommer til miljøbevidsthed.
– Hun har altid været meget miljøbevidst med alt muligt. For halvandet år siden blev hun elbilist. Det var en Nissan LEAF, der efter papirerne kunne køre 300 km på en opladning. Det er lidt i overkanten af, hvad den rent faktisk kan. Så læste jeg for et års tid siden i en artikel om KONAen med det store batteri, at den kunne køre næsten 500 km – det syntes vi lød lidt sjovere.
– Vi vil gerne lade være med at svine så meget. Selvom det også forurener at producere en elbil, så foregår det trods alt under kontrollerede rammer lokalt. Det svineri, vi kører og laver i byerne, er jo fuldstændig ukontrollabelt. Man kan ikke rense hverken diesel eller benzin helt for de skadelige stoffer.
Men Jørn og Grethe har også allerede opdaget andre fordele ved elbilen:
– Jeg synes, det er sjovt at køre elbil. Den er jo stille og rolig. Og så er den ovenikøbet billig i drift.
Parrets andre to børn synes, det er fedt, at forældrene har købt en elbil. De ønsker også selv at skifte til el, når deres biler skal skiftes næste gang, og elbilerne forhåbentlig er kommet lidt ned i pris.
Jørn og Grethe er godt tilfredse med deres nye tilværelse som elbilister og vil primært benytte Elbilforeningen til afklaring af praktiske spørgsmål som for eksempel, hvordan man får del i processtrømsrefusionen.
Du kan også blive medlem. Det koster kun 400 kr om året
Hvilken elbil skal du vælge. Se udvalget her
Udviklingen i FDELs medlemstal gennem årene: