Den nye S, SF, M, RV regering har nu lagt frem det nye regeringsgrundlag. Elbilforeningen mener, at regeringsgrundlaget mangler ambitiøse politiske mål- og forslag til at sætte turbo på den grønne omstilling i vejtransporten. Og ladeinfrastruktren og særlig behovet for bedre forbrugervenlig ladning er desværre totalt fraværende. Dette mener Elbilforeningen om det nye regeringsgrundlag.
Fravær af mål og ny politik for biler, varebiler og lastebiler
Dette står blandt andet i det nye regeringsgrundlag:
|
“Det er uanset godt, at den barslede reform af bilbeskatningen i Danmark fortsat skal ske. Men det er ærig talt lidt slapt, at regeringen hverken sætter nye ambitiøse mål for hverken salgsandele af nye elektriske biler, elvarebiler eller el-lastbiler. Og de kommer heller ikke med nye konkrete politiske forslag her.” – siger bestyrelsesleder i Elbilforeningen i Danmark, Jørn Grønkjær og tilføjer:
“Regeringen burde have bedt ekspertgruppen om, at komme med forslag til hurtigere elektrificering af lastbiler og varebiler allerede i 2. halvår 2026. At skyde dette til hend i 2027 vil være unødig forsinkende og betyde store emissionsudledninger fra den tungere vejtransport. Der findes allerede et væld af gode konkrete løsninger til hvordan elektrificeringen af varebiler og lastebiler kan ske. Der er gode erfaringer fra blandt andet Norge og mange NGO’er og Elbilforeningen selv har mange forslag til gode løsninger. Så hvad venter regeringen egentlig på?” afslutter Grønkjær.
Elbilforenigen advarer om målrettet støtteordning til elbiler for lav- og mellem indkomstfamilier.
Et forslag om at indfører en målrettet støtteordning til elbiler for lav- og mellemindkomstfamilier, kan Elbilforeningen naturligvis se det sympatiske i. Men alligevel advarer foreningen mod et sådan forslag. Sidst gang Sverige indførte støtteordninger for elbiler løb ordningen hurtigt tør for penge, og den efterfølgende borgerlige regering i Sverige fjernede ordningen med et fingerknips. Støtteordninger er både uforudsigelige, administrativt tunge og fungerer dårligt som redskab at sikre flere små- og mellemstore billige elbiler på markedet.
“I stedet for at infører en støtteordning til elbiler for lav- og mellemindkomstfamilier, burde regeringen hellere indrette købsafgifterne således, at små- og mellmstore elbiler bliver billigere i nybilmarkedet hvilket vil gøre dem billigere i brugtbilmarkedet derefter. Dette vil være den mest effektive og forudsiglige måde, at sikre billigere elbiler for lav- og mellemindkomstfamilier” siger Jørn Grønkjær
Elbilforeningen foreslår følgende:
|
Mangler en plan for ladeinfrastruktren og plan for at sikre bedre forbrugervenlig ladning
Hvis vi skal elektrificerer hele vejtransporten i Danmark, så er det bemærkelsesværdigt, at den nye regering ikke skriver, at de har nogen plan for en samlet national ladestrategi. Endvidere, er en af de største barrierer for, at alle bilister skifter deres bil ud med en elbil, at lademarkedet i Danmark er en jungle. Lademarkedet er uigennemsigtigt, der er dårlig konkurrence i markedet og det er karakteriseret ved uhensigtsmæssig forbrugerpolitik.
“Både Klimarådet og Konkurrence- og forbrugerstyrelsen har kommet med et hav af gode forslag til hvordan det danske lademarked kan forbedres og reguleres til gavn for forbrugerne. Men til Elbilforeningens store overraskelse, står der ingenting i regeringsgrundlaget om hvordan bedre forbrugervenlig ladning kan sikres” – siger Jørn Grønkjær og afslutter:
“Det må være en bunden opgave, for den nye erhvervsminister og det nye erhvervsudvalg i Folketinget, at følge op anbefalingerne fra Klimarådet, Konkurrence- og forburgerstyrelsen, Elbilforeningen med flere, således at forbrugervenlig- og tilgængelig ladning kan blive for alle elbilister” siger Jørn Grønkjær.
Elbilforeningen foreslår følgende:
Læs mere her om: Elbilforeningens forslag til bedre forbrugervenlig- og tilgængelig ladning for alle elbilister |
Elbilforeningen er Danmarks eneste rene medlems- og forbrugerorganisation for elbilister. Og på vegne af elbilisterne i Danmark, glæder Elbilforeningne sig nu til at samarbejde med den nye regering og de øvrige partier på Christiansborg for at sætte turbo på den grønne omstilling af vejtransporten i Danmark. Elbilforeningen er uafhængige – både politisk, kommercielt og i vores interessevaretagelse.
Læs mere om Elbilforeningens politiske program her: Politisk platform for Elbilforeningen i Danmark 2026-2028
