Elbilforeningen: Bilafgifter skal understøtte den grønne omstilling – ikke bremse den
Debatten om bilafgifter er altafgørende for fremtidens grønne transportsektor. Vi anerkender, at der er behov for politisk handling, men vi må kraftigt advare imod tiltag, der forlænger afhængigheden af benzin- og dieselbiler. FDMs tilgang med at forsøge at tilgodese både elbiler og fossilbiler på samme tid risikerer at spænde ben for den grønne omstilling og skabe endnu mere kompleksitet i afgiftssystemet.
Elbilforeningen mener, at det er helt afgørende, at afgifterne indrettes, så de fremmer det grønne bilvalg – ikke det sorte. Vi bør fokusere på at holde elbiler økonomisk attraktive for flertallet af danskerne. Det indebærer blandt andet en lavere registreringsafgift på mindre, energieffektive elbiler og undgåelsen af afgifter på opladningsstrøm, som vil ramme alle elbilister og hæmme den grønne udvikling.
Vi er enige med Mobility Denmark og Bilbranchen i DI i, at de nuværende planer om stigende afgifter på elbiler fra 2026 er en alvorlig trussel mod elbilsalget og dermed mod klimamålene. Men løsningen skal ikke findes ved at pålægge ekstra afgifter på kørslen eller ved at genindføre afgifter på opladningsstrøm. Disse tiltag er socialt og geografisk skæve og vil uundgåeligt ramme lavindkomstgrupper og folk i yderområder hårdt.
Elbilforeningen opfordrer derfor regeringen til at se på alternative finansieringskilder, herunder EU’s nye kvotesystem ETS2, som FDM også nævner. Derudover bør staten holde fast i principperne fra tidligere grønne aftaler og sikre, at provenuer fra konventionelle biler kanaliseres direkte ind i tiltag, der fremmer den grønne omstilling.
Den grønne omstilling kræver en klar og konsekvent prioritering af elbiler og en afgiftsstruktur, der fremmer fremtidens teknologi frem for fortidens. Vi står klar til dialog og samarbejde om løsninger, der sikrer en hurtigere og mere retfærdig overgang til grøn transport.
