Forside » Elbiltests » Kia EV3 (Long Range)
22.06.2025
Kia frister med masser af plads og den længste rækkevidde for bilsegmentet. Men hvordan er kompaktbilen EV3 egentlig at leve med?
Denne anmeldelse er baseret på anmeldelse af vores søsterforening Norsk elbilforening og elbilanmelder Rune Nesheim. Se producentens egen side om bilen her: Kia EV3 (Long Range).
Kia har praktisk talt ejet det elektriske kompaktsegment i årevis med e-Soul og Niro EV. Så Kia EV3 kommer bestemt på det rigtige tidspunkt, før segmentet for alvor bliver overfyldt – og så skader det næppe, at modellen i 2025 har indtaget en andenplads i prisen for Årets Bil i Europa.
EV3 er en kompakt SUV, der måler 4,3 meter – og som ifølge Kia er stor indeni og lille udvendig. Det er deres tredje model bygget fra bunden som en helelektrisk bil, efter EV6 og EV9.
Du får den i fire udstyrsvarianter, to batteripakker og med tohjulstræk. Vi har testkørt Long Range Exclusive plus-versionen af EV3.
Inden firehjulstrækket er på plads, gætter vi på, at Exclusive med en rækkevidde på 601 kilometer bliver storsælgeren.
Ping, ping, plong, bip. Absolut alt, hvad du gør eller ikke gør i denne bil, resulterer i en lyd.
Start bilen, og du får intromusik. Lav temperatur – pling. Ændring af hastighed på skilt – pling.
Er du træt? Pling. Uopmærksom? Pling. Åbn bagklappen, plong, plong, plong.
Men holder du ratknapperne for lydstyrke og vognbaneassistent nede i tre sekunder er hastighedsadvarsel og vognbaneassistenten heldigvis væk. Pyha for det.
Gå en tur til favoritknappen på rattet, her finder du menuen til sikkerhedssystemer. Ikke mere opmærksomhedsadvarsel og meddelelse, hver gang bilen oplever en ændring i fartgrænserne. Så mister du desværre også skiltevisningen på skærmen, men så kan en nogenlunde plingfri tur begynde.
Bilen føles som den ser ud. Sikker, tung og solid. Der har været al slags vejr i testperioden, og bilen opleves konsekvent sikker, stabil og afslappende at køre i, selv på dårligt asfalterede veje.
Affjedringskomforten er optimal til biltypen, med andre ord ikke noget man tænker over, og du er i stand til at fylde bilen med mennesker, uden at den bliver blød bagi.
Man lægger selvfølgelig mærke til, at den er forhjulstrukket på glatte veje, så man skal tage sig tid uden for vejkryds mm., men på tør asfalt skulle vores version kunne klare 0-100 km/t på 7,9 sekunder.
Tophastigheden er opgivet til 170 km/t. Jeg vil vædde på, at det føles lige så stabilt og sikkert.
Selvom Exclusive plus lyder som den fulde pakke, får du først liggesæderne med køling, varme og hukommelsesindstillinger, når du vælger GT-Line-varianten.
Vores bil har elektrisk betjent førersæde med tilt foran og tovejs lændestøtte. På passagersiden er alt manuelt, men du har også tilt på sædehynden der. Du har altså ikke direkte højdejustering, men vi vurderer alligevel, at de fleste vil sidde behageligt i sæderne.
EV3 er en simpel bil i hverdagen, og selvom den har en kæmpe skærm på 30 tommer, har du samtidig manuelle knapper til langt mere end de mest almindelige funktioner.
Vi tæller over 70 funktioner, som du kan betjene manuelt. Selv de små lygter til makeupspejlene betjenes med en knap, og selvfølgelig temperatur, blæser, rat og sædevarme og så videre.
Meget tidsbesparende og ikke mindst trafiksikkert at kunne betjene det meste uden at tage blikket fra vejen, ned i et menusystem. Og så er det lækkert lige at trykke på en knap for at folde spejlene ind inden bilvasken.
Instrumentdisplayet i bilen er super logisk og rummer samtidig en utrolig stor mængde information. Det samme gælder for multimediedisplayet, selvom designet måske kunne være mere sexet.
Nørder vil elske EV-menuen, der viser alle strømforbrugere, og mediegenvejsknappen, som nemt giver dig alle mulighederne på den samme skærm.
Bagsædet har masser af plads til klassen. Med sine 4,30 m i længden er der tale om en kompakt bil, men med en akselafstand på knap 2,7 meter er indvendig plads prioriteret.
Bagagerummet er, lige bortset fra den fem cm længere Hyundai Kona (466 liter) og den kommende Ford Puma Electric (523 liter!), det største i sin klasse. EV3’eren rummer 460 liter op til pakkehylden og 1.250 liter til taget med sæderne lagt ned.
Du kan læsse 80 kilo på taget og trække et ton på krogen. Nyttelasten er solide 470 kilo.
Kia har det største batteri i sin klasse. 81,4 kWh brutto, 78 netto. Det skulle give dig 601 kilometers rækkevidde, hvis du vælger Exclusive-udgaven.
Vores bil har lidt større hjul, hvilket sænker rækkevidden til 590 km WLTP.
Forbruget er opgivet til 1,5 kWh pr. Vi ender med 1,55 på vores almindelige testrunde. Det er plusgrader, når vi udfører testen.
På motorvejstesten ender vi med et forbrug på 1,82.
Ikke overvældende godt, for Kia har en god historik med nærige biler, men det indikerer, at du i hvert fald ikke er langt fra, hvad de lover.
Med så lang en rækkevidde behøver du kun lade op, hvis du har planlagt dårligt eller skal på rigtig lange ture.
Vi er vant til rigtig hurtig opladning fra Kia, men selvom batteriet er stort, har nøjes Kia med en moderat ladehastighed: maks. 128 kW.
Selvom ladekurven er rimelig flad og stadig lader over 100 kW, indtil den passerer 70 procent, tager opladningssessionen tid. Fra 2-90 procent bruger vi 49 minutter, og det tager en halv time fra 10-80 procent.
Så har vi selvfølgelig forvarmet batteriet først. Kia giver dig mulighed for at gøre dette både via kortsystemet og manuelt, hvilket er smart.
Hvad vi ikke kan lide er, at de deaktiverer forvarmning, når batterikapaciteten er under 12 procent.Vi kører alligevel på motorvejen, så temperaturen blev holdt til vi ankommer til ladestationen.
EV3 fås som nævnt i fire udstyrsvarianter. De fleste vil nok gå efter den største batteripakke.
Samlet set ser det ud til, at det bliver dyrere end de fleste i klassen. Citroën og Opel kommer med den meget overkommelige tvilling C3 Aircross og Frontera. Hyundai Kona, Peugeot E-2008 og MG ZS EV er også mere overkommelige i pris.
Skoda og Toyota bliver nok de hårdeste konkurrenter med Elroq og Urban Cruiser, men priserne er ikke fastsat endnu. Kia går dog længere end dem alle, og det kan være vigtigt for mange.
Kia leverer på pladsudnyttelsen og har masser af udstyr, når du vælger Exclusive-udgaven. Udover ping og plong er den utrolig nem at betjene og leve med. Syv års garanti siger man heller aldrig nej til. Men med så mange hårde konkurrenter på markedet, er det ikke sikkert, at vi mange af dem på de danske veje i fremtiden.
Plus
Lang rækkevidde
Godt med plads
Funktionel betjening
Minus
En rimelig høj pris
Lav trailervægt
Bilens advarselslyde
Se vores nye biltests, hold dig opdateret på alt om elbiler, følg vores arbejde og meget mere.
© 2025 Elbilforeningen – Privatlivspolitik
Designet af Aveo.dk
I samarbejde med Krøs & Friis