Elbiltest

Volvo EX30 (vintertest)

26.02.2025
Volvo EX30 er den første elbilmodel, vi har set, som giver dig information om dens batteritilstand. Her ser vi nærmere på funktionen – og bilens vinteregenskaber.

 

Denne anmeldelse er baseret på anmeldelse af vores søsterforening Norsk elbilforening og elbilanmelder Ståle Frydenlund. Se producentens egen side om bilen her: Volve EX30.

Hvad slags bil er det?

Generelt er der meget at synes om ved Volvo EX30, som er mærkets nye og ret rimeligt prissatte repræsentant i småbilklassen. Den er ikke stor, men det er værd at bemærke, at prisen hurtigt løber op, hvis man ikke holder sig tilbage – og ønsker lang rækkevidde og firehjulstræk.

Bilen, vi kørte i denne test, er den betydeligt dyrere Twin Performance i Ultra-udgaven. Udstyrslisten overraskende lang, og bilen kører som en kugle, med masser af kraft, firehjulstræk og en 0-100-tid på kun 3,6 sekunder.

Den kan dog kun trække en anhænger, der vejer maksimalt 1.600 kilogram.

Men det er ikke hovedpointen i denne biltest, for her ser vi primært på bilens vinterspecifikke egenskaber.

Hurra – den oplyser om batteriet tilstand!

For første gang har vi registreret en ny model, der giver dækkende information om batteriets aktuelle tilstand – og dermed opfylder de nye krav i Euro7-standarden.

Informationen har til formål at give forbrugeren tryghed, og vi vil naturligvis følge med i, hvordan funktionen udvikler sig blandt de forskellige bilproducenter i de kommende måneder og år.

Vores batteritilstandstjekværktøj, Aviloo Box, er stadig inkluderet i denne testrunde for at kunne se nærmere på de data, bilen rapporterer – og kvalitetssikre den tilgængelige nettokapacitet på batterierne.

Det viser sig at være 64 kilowatt-timer ud af en bruttokapacitet på 69, hvilket stemmer overens med, hvad Volvo oplyser.

Forvarmning via app

I en test af vinteregenskaber for en elbil, er det helt naturligt at starte med at forvarme kabinen.

I samme indstilling er det naturligt at logge ind på appen for at se, hvor brugervenlig løsningen er. Vi finder opsætningen enkel og intuitiv.

Efter 15 minutter er isen på vinduet for længst væk, og kabinen er dejlig varm.

LESS IS MORE: Volvo-appen udmærker sig ved, at den ikke bombarderes med unyttig information. Og forvarmningsfunktionen til kabinen fungerer, som den skal. Den informerer om temperaturen i bilen, hvornår forvarmningen starter, og hvordan temperaturen udvikler sig undervejs.

Dataene fra Aviloo Box viser, at der er brugt 1,1 kilowatt-timer (kWh) på at forvarme kabinen, hvilket er helt standard for en sådan forvarmningsproces. Det så vi også under vintertesten i bjergene.

Dataene viser også, at forvarmningen startede med et maksimalt forbrug på 7 kilowatt (kW), før den gradvist faldt i takt med at varmen i kabinen steg. Med andre ord vil bilen kræve den samme maksimale effekt fra ladeboksen (som vi ikke brugte her) for at dække forvarmningen uden at tømme batterikapaciteten.

God infotainment

Volvos infotainmentsystem topper min liste, både på grund af den gode informationskvalitet, det flotte layout og Google Assistant.

Det er også nemt at slå hastighedsadvarslen fra for at undgå høje biplyde, og batteriprocent og triptællerinformation er let tilgængelig.

Kørsel med én pedal, med korrekt regenerering, er også blandt mulighederne her, udover den almindelige væltning. Ratmodstanden kan være alt fra blød til fast.

Derudover er der en opsætning til Performance firehjulstræk, hvilket betyder, at bilen er ret sjov, når man kører på vinterveje. Selv uden elektronisk stabilitetskontrol.

“Prioriterer ydelse frem for rækkevidde, står der på skærmen”, og det er sandt.

Ikke mindst er det nemt at indstille det ønskede ladeniveau til mellem 50 og 100 procent. 90 anbefales til daglig brug, mens 100 er til de længste ture.

Den digitale assistent giver troværdige rækkeviddeestimater i vinterkulden og bedre end bilens egen rækkeviddeindikator gør.

Det er også Google-navigationen, der bruges til at aktivere batteriforvarmning inden hurtigopladning langs vinterveje.

Biltur med et twist

Denne gang gennemførte vi den traditionelle, næsten 150 kilometer lange kolde biltur med et twist. Den bestod af at tage afsted på den isglatte runde en lørdag morgen, med temperaturer ned til minus 20 grader, med lige under 40 procent batterikapacitet tilbage.

Efter forvarmning af kabinen var der 43 procent batterikapacitet tilbage til kørsel, med afgang i minus 7 grader.

Den estimerede rækkevidde på 192 kilometer lyste på skærmen, men der var ingen grund til at tro, at dette ville holde hele runden, ikke mindst fordi frostikonet var synligt ved siden af ​​batteriprocenten.

Det havde været minus 7-8 grader om natten, og dermed var battericellerne kun et par grader varmere fra starten.

Med 21 grader i kabinen var forskellen hele 40 grader til udetemperaturen under bilturen. Ved ankomst var der 11 procent batterikapacitet tilbage.

Iskold klat-hurtiglading

Med en udetemperatur på -17 var det interessant at se, hvordan hurtigopladning ville forløbe – uden forvarmning.

Det nuværende strømforbrug på omgangen havde indtil videre været 2,44 kWh/mil. Årsagen til, at tallet var så højt, var lave temperaturer, energi til at holde bilen varm og 250 passerede højdemeter.

Hvis vi havde gennemført omgangen uden hurtigopladning halvvejs igennem og derefter varmet bilen op igen samt forvarmet batteriet, ville boosten – baseret på erfaring – sandsynligvis være faldet til 25 procent for hele omgangen. Dette er ret standard på dage så kolde som denne.

Ergo ville bilen have haft omkring 75 procent af sin WLTP-rækkevidde intakt. Med den alternative ordning på denne dag (se tabelforklaring) fik vi dette energiforbrug for hele omgangen:

Hurtigopladningssessionen sluttede ved 45 procent, og ved 37 procent oplevede vi faktisk en så høj effekt som 145 kilowatt.

Overraskende, i betragtning af at det var så koldt.

Samtidig indikerede ladedataene, at omkring syv kW af den leverede effekt fra hurtigopladeren gik til at opvarme batteriet i starten, hvilket faldt til 4-5 kW ved 30 procent, efter at bilen havde været tilsluttet i knap 18 minutter.

Konklusion: Dyr men duelig

Alt i alt byder EX30 på en solid køreoplevelse.

Den største ulempe er faktisk, at man skal betale en rimelig heftig pris for den ganske vist meget veludstyrede bil.

Batterikapaciteten er godt tilpasset bilens størrelse, med en meget anstændig rækkevidde selv under kolde forhold. Når det så også viser sig, at det er muligt at nå sommerladehastigheder, efter en tur ad kølige vinterveje, er det selvfølgelig også et plus i bogen.

Under testen så vi også, at EX30 vedligeholdelsesopladede 12V-batteriet, så snart det blev vækket, under kørslen og under opladning. Det betyder, at dette batteri aldrig faldt under hvilespændingen på 12,8V.

Når alt er opsummeret, bliver det et klart blåstempel for EX30 som vinterbil.

 

Del online:

Se andre elbiltests

Zeekr X Privilege AWD

21.06.2025
Zeekr X deler komponenter med EX30 og tilbyder mere plads på bagsædet. Men er det nok til at få folk over?

 

Se anmeldelsen

Kia EV3 (Long Range)

22.06.2025
Kia frister med masser af plads og den længste rækkevidde for bilsegmentet. Men hvordan er kompaktbilen EV3 egentlig at leve med?

Se anmeldelsen