Forside » Elbiltests » Zeekr X Privilege AWD
21.06.2025
Zeekr X deler komponenter med EX30 og tilbyder mere plads på bagsædet. Men er det nok til at få folk over?
Denne anmeldelse er baseret på anmeldelse af vores søsterforening Norsk elbilforening og elbilanmelder Rune Nesheim. Se producentens egen side om bilen her: Zeekr X.
Zeekr er et af mange bilmærker ejet af Geely. Blandt dem er Volvo, Polestar og Lotus. Bilmærket er kun fire år gammelt, men har allerede syv modeller i Kina. De vil fremstå som et svensk brand, med design- og teknologicenter i Gøteborg, sammen med Volvo, Polestar og Lynk & Co. Men sidstnævnte er ligesom Zeekr og de andre bilmærker, vi nævnte, under den kinesiske Geely-paraply.
Zeekr X er en kompakt SUV, der måler 4,45 meter i længden og med en akselafstand på 2,75 meter. Den deler platform (SEA) med Volvo EX30 og Smart #1 og tilbydes både med baghjulstræk og firehjulstræk. Vi tester firehjulstrækket.
Bilen har meget skrøbelige nøgler, så vi bruger appen i stedet for. Men så skal du låse/låse bilen op i appen. Den gør det ikke af sig selv, når man nærmer sig bilen.
Dørhåndtagene er en sætning værd. En klap åbner sig udefra, og du stikker hånden i et hul. Fair nok.
Indvendigt sidder trykknappen til åbning et helt andet sted end selve håndtaget. Det er anelse mærkeligt.
Zeekr X deler motor og batteri med de andre på platformen. 428 heste og 543 Nm drejningsmoment i kombination med et blødt chassis og styring med rigelig styrevandring og næsten ingen feedback, giver en livlig og lidt upræcis køreoplevelse, især på snoede veje.
Når gasresponsen også er langsom ved acceleration i Sport-programmet og bremsefornemmelsen heller ikke er den mest præcise, giver det måske ikke samme sjove følelse som Smart Brabus eller Volvo EX30.
Men du får helt sikkert en sjov, smidig bil, som du måske foretrækker at cruise.
Der er meget tåge og høj luftfugtighed i testperioden, og vi oplever, at bilen kæmper for at holde ruderne dugfri i Auto-tilstand. Du skal muligvis bruge defrosteren lejlighedsvis eller justere klimaanlægget manuelt.
Som sædvanligt på asiatiske biler får du mange notifikationer. De fleste af dem slås nemt fra i førnævnte rullemenu, men skal blinklyset være så sindssygt højt?
Herudover er støjniveauet lavt.
Lyden kommer fra den velrenommerede Yamaha, men lyden bag de smarte oplyste gitre er tyndere, end vi havde forventet.
Radioen er nem at bruge, og hvis du tilføjer favoritter, styrer du den fra højre knap på rattet.
Zeekr bygger selvkørende taxaer til Waymo, og X har fem kameraer og 17 radarer til at holde dig på vejen.
To klik ned med gearstangen skulle give selvkørende, men det virker kun på motorveje. Den kobler meget hurtigt fra, selvom den har tegnet streger på displayet.
Adaptiv fartpilot fungerer godt, men hvis vejen bliver lidt snoet, bremser den kraftigt og bliver ubehagelig at bruge.
Og selvom bilen har mange justeringsmuligheder, kan du hverken slå funktionen fra med opbremsning i sving eller tillade en lidt højere hastighed, når du selv vælger at køre efter fartgrænserne.
Bilen forudser heller ikke nye hastighedsgrænser, så den sænker ikke farten til en ny hastighed, før den har passeret skiltet. Det kan i værste fald ende med fartbøder.
En anden irriterende faktor er, at den slukker for lyden på radioen, hvis den fornemmer, at du gør noget forkert.
Interiøret er minimalistisk, men med strejf af luksus i form af messingfinish på markante knapper.
Dørpanelerne føles lidt for enkle, selvom de er oplyst af et mønster, der illustrerer skyline af byen Ningbo, som er Zeekrs hovedkvarter.
Heldigvis for Zeekr er dens hovedkonkurrent Volvo også meget spartansk indeni.
Information kommer via et head-up display, der svarer til 24,3 tommer, en hovedskærm på 14,6 tommer og en instrumentskærm på 8,8.
For første gang oplever jeg et head-up display, der vibrerer foran mig. Lidt foruroligende. Og det giver dig flyvende pile, når du bruger navigation.
Foran dig er en 8,8-tommer med valgfri skærm på højre side. Vi savner en kørecomputer, der kan nulstilles.
Hovedskærmen på 14,6 tommer er nem at holde af. Du har en rullemenu, hvor du vælger dine yndlingsfunktioner, herunder træthed, hastighed og vognbaneskift.
Du kan også vælge fire forskellige favoritknapper i en boks nederst på skærmen. Det gør den nem at bruge i hverdagen. Trådløs Apple CarPlay/Android Auto er naturligvis på plads.
Midterkonsollen er enkel og smal, men med en velfungerende ladeplade og en særegen kopholder. Tjek filmen vi lavede.
Handskerummet er underligt væk, men i stedet får du en krog til at hænge din taske på i midten.
Med 64 kWh netto (69 brutto) kan du ikke forvente en enorm rækkevidde. Firehjulstrækkeren, som vi kører, er oplyst at have 425 km WLTP.
Baghjulstrækket får kun 21 kilometer mere og er lidt billigere, så det er næppe mange, der vil vælge det.
Det oplyste forbrug er 1,75 kWh per mil, og når vi gennemfører roadtrip i en fuldt opvarmet bil med en udetemperatur mellem 2 og 5 grader, ender forbruget på 1,7 kWh per mil. Husk, at vi ikke beregner opladningstab, som WLTP-målestandarden gør.
På motorvejen med jævne 100 km/t får vi et forbrug på 2 kWh pr mil.
Den maksimale ladehastighed fra Zeekr er moderate 158 kWh. Inden ladetesten kørte vi 300 kilometer, og da de tilbyder manuel forvarmning (hurra), aktiverede vi den 25 minutter før ladestop.
Vi ser via vores Aviloo-boks, at batteritemperaturen er steget fra 23,3 til 26,9 grader, når vi sætter ladestikket i.
Vi opnår hurtigt 160 kWh som spidseffekt, men det falder også hurtigt. Hele opladningssessionen fra 2-90 procent tager 44 minutter. Vi bruger 25:30 fra 10-80.
Zeekr er et forholdsvis nyt mærke i Danmark, men X er en komplet bil med livligt firehjulstræk, masser af udstyr, sjove løsninger, god plads, høj nyttelast og god anhængervægt.
Ulempen er tilgængelighed. I øjeblikket har de kun et mindre udvalg af forhandlere, der sælger bilen.
Prisen på 482.000 kroner (NOK, i Norge) for testbilen er ikke afskrækkende i forhold til konkurrenterne, der også består af en række spritnye bilmærker.
Zeekr ønsker at være et premium brand, men det er en position, der er svær at opnå uden en historie at vise for det.
En vigtig faktor for Zeekrs X’s chancer for succes i Danmark er Toyota – vi ved endnu ikke, hvilken pris Toyota sætter for det, der forventes at blive den bedst sælgende i segmentet til efteråret, Urban Cruiser.
Se vores nye biltests, hold dig opdateret på alt om elbiler, følg vores arbejde og meget mere.
© 2025 Elbilforeningen – Privatlivspolitik
Designet af Aveo.dk
I samarbejde med Krøs & Friis