Søg
Søg
Close this search box.

Af Santa Vizule

Fra den 12. til 14. juni 2015 deltog FDEL for første gang i historie i Folkemødet på Bornholm. På den måde gjorde vi mange mennesker opmærksomme på, at FDEL er en selvstændig forbrugerorganisation. Derudover fik mange besøgende lejlighed til at tale med os om livet som elbilist. De fik ærlige svar om opladningsmuligheder, rækkevidde samt fordele og ulemper ved de forskellige typer elbiler.


Vores gruppe var godt blandet. Hvis man tæller familiemedlemmerne med, så var i 11 i alt – 7 mænd og 4 kvinder. De jyske elbilister var repræsenteret af Peter Borgen Sørensen, Hans Steffensen og Hans Hansen. De er alle sammen stolte ejere af Renault Zoe og viste deres private biler til mange interesserede, som var overraskede over, at man kan køre fra Jylland til Bornholm i en lille elbil.

Derudover valgte Hans Hansen på eget initiativ at køre gratis taxakørsel indenfor en vis rækkevidde omkring Allinge. Til det formål benyttede han sig af de elbiler, som Nissans forhandlere havde stillet os til rådighed. Om fredagen kørte han primært i en flerfarvet Nissan Leaf, som i vores gruppe hurtigt fik tilnavnet ”påskeægget”. Om lørdagen og søndagen kørte Hans Hansen i Nissan Evalia.

Selv om Peter Borgen Sørensen gentagne gange forsøgte at overbevise gæsterne om, at Renault Zoe teknisk set svarer til 80% af en Tesla, men koster kun en tredjedel af, hvad den amerikanske elbil koster, var Tesla S utvivlsomt det største trækplaster til vores stand. Vi havde to af dem. Den hvide Tesla S kom fra Fyn og ejes af Jan Meier-Larsen og hans kone Lotte. Den kørte uafbrudt med gæsterne både fredag, lørdag og søndag. Dermed gjorde Jan mange mennesker glade. Selv de forbipasserende, som ikke fik mulighed for at sidde i den, vendte sig om og kiggede smilende, da de opdagede, hvor stille den kørte på de smalle bornholmske veje. Jan Meier-Larsen blev også ophavsmand til en ny betydning af ordet ”veteranbiler”. Under vores færgeoverfart fra Ysted til Rønne kom han til at kalde alle benzindrevne biler for veteranbiler, fordi flere medpassagerer, der så vores lille elbilskortege, sagde, at vi kører i fremtidens biler.

Den anden Tesla S var grå og tilhørte Niels Güntelberg fra Sjælland. Han holdt flere oplæg, men han kørte ikke med gæsterne. De kunne dog beundre og røre ved hans Tesla S, fordi den stod parkeret midt i den gård, hvor FDEL holdt til under Folkemødet.

København blev repræsenteret af Martin Messer Thomsen. Der var så mange besøgende, som gerne ville høre om hans erfaringer angående elbiler, at han ikke engang havde tid til at tage solcreme på. Så han var nødt til at undskylde og gøre det, mens han svarede på spørgsmålene. Udover at dele sin viden var han også generøs, da vores stand fik en henvendelse fra Kristendemokraterne. De spurgte, om vi på valgaften kunne køre deres formand til deres mødested. Martin Messer Thomsen lovede at være chauffør i sin private Nissan Leaf.

Sjælland blev også repræsenteret af Kenneth Christensen og hans kone Olga. De havde kørt i deres BMWi3 fra Roskilde og viste den rummelige bil for gæsterne. Kenneth kørte også en del prøveture i den og talte meget om, hvor dejligt det er at lytte til musik i bilen.

Om søndagen fik vi et besøg af en familie, der bor på Bornholm og har en elbil, som er produceret i Indien. Den hedder Reva og har ifølge familien dækket alt deres kørselsbehov på Bornholm gennem flere år. Denne oplevelse kort før vores afgang gav os et lille indblik i, hvor stor udvikling der har været indenfor elbilindustrien de seneste år.