Guide til valg af ny elbil

Det altovervejende spørgsmål, når man skal vælge elbil er: “Hvad er dit og familiens behov?”

Den gennemsnitlige danske pendler rejser 40 km om dagen. Moderne elbiler har en vinterrækkevidde ved blandet kørsel på omtrent 250 km. Alene af den grund ville langt de fleste danskere kunne skifte fossilbilen ud med en elbil.

Her følger en kort liste over ting, du bør overveje, inden du skifter benzin- eller dieselbilen ud med en elbil. Vi vil dog til enhver tid anbefale en samtale med en erfaren elbilist. Elbilforeningen kan tilbyde en samtale med en af vores elbilambassadører. Man kan også lægge vejen forbi et af vores mange torve-arrangementer. Få et overblik over vores kommende aktiviteter under Begivenheder og på Facebooksiden.

Tjek elbilens realistiske rækkevidde

Den opgivne rækkevidde (NEDC eller WLTP) er mere hhv. mindre optimistisk. Særligt NEDC rækkevidden for elbiler kan i visse grelle tilfælde vise sig kun være ca det halve i vinterhalvåret i Danmark. Beregn hvor langt du normalt kører til daglig. Kører du under 250 km på motorvej per dag, kan du udmærket klare dig med mange af de elbiler, der er på markedet nu. På længere ture kan du bruge stadig flere lynladere eller bruge andre alternativer som lejebil eller tog. Tesla har større batteripakke og længere rækkevidde og erstatter på mange måder en benzin- eller dieselbil fuldt ud. Se oversigten ev-database. Se også elbilisternes egen tabel over hvor lang tid det tager i forskellige elbil-modeller at køre mellem udvalgte storbyer i Danmark.

Tjek om du kan lade hjemme eller på job

Hvis du ikke har mulighed for at lade hjemme eller på job, kan det bliver lidt upraktisk med elbil. Har du lang pendlervej, kan opladning på jobbet være nødvendig i vinterhalvåret, når elbilens rækkevidde er kortere. Beregn 2.000-10.000 kroner i budgettet for at få installeret en hjemmeladeboks. Beregn 2.000 – 50.000 kr., hvis det er en 22 kW-lader. Kontakt egen elektriker eller ladeoperatør.

Hvis du har mulighed for at lade elbilen hjemme eller på arbejdet, kan bilen lade, mens du laver noget andet.
Konsultér evt vores Elbilforum eller kontakt os (kræver FDEL medlemskab), hvis du har brug for hjælp til opsætning af ladere.

Læs mere her: Hvordan oplader man en elbil og hvad koster det.

Tjek ladeløsning

De fleste elbiler kan hurtiglades (50 kW-stander). Der kommer stadig flere hurtigladere rundt om i landet. De seneste elbilmodeller, der har større batterier, kan lade endnu hurtigere på såkaldte lynladere (går også under navne som HPC = High Power Charger og UFC = Ultra Fast Charger. fra 100 op til 350 kW).

Tjek servicepriser

En elektrisk motor er meget enklere konstrueret end en forbrændingsmotor. Derfor bør serviceudgifterne også være lavere. Tjek servicepriser med din forhandler/værksted.

Tjek batterigaranti

De fleste nye elbiler kommer nu med batterigaranti på 7-8 år med en gradvis svækkelse i batterikapaciteten. Det drejer sig om en reduktion på 20-30 procent i garantiperioden. Det udløser som regel en begrænsning i kilometertallet.

Tjek kabineopvarmning

Elbilforeningen anbefaler, at man vælger en bil med varmepumpe, da forbruget til opvarming af kabinen er noget lavere end i biler uden varmepumpe. Læs artiklen om varmepumper, hvor vi går i dybden med en forklaring.

Tjek muligheden for fjernbetjening med smartphone

Mange nye elbiler er koblet til nettet, som gør, at du kan starte ladning eller varmeapparatet fra en mobil-app. Det mener mange er smart, men det er langt fra alle, der finder det nødvendigt.

Tjek de totale omkostninger

En elbil kan koste mere i indkøb, men det sparer du i længden ved reducerede driftomkosninger til strøm, service og offentlig parkering i visse kommuner. Husk at medregne driftskostninger som udgifter til strøm, ejerafgift og service i budgettet.

find en elbil der passer dig

Elbilforeningen anbefaler ev-database som den bedste oversigt over elbiler og deres specifikationer.

NB:

Pris: Pga de danske afgiftsregler kan du ikke regne med €-prisen. Du bør i stedet konsultere de danske forhandlere.

Opladning: Læg mærke til at elbiler med 1-faset opladning kun må lade med op til 16A (Ampere) i Danmark. Dvs elbiler anført med “1-phase 32A (7.4 kW)” vil kun lade med 16A dvs 3,7kW pga reglerne i det danske Fællesregulativ for vores elinstallationer. 2- og 3-fasede biler må lade så mange Ampere de kan. Typisk har en husstand 25A, nogle gange 35A.

Anhængertræk: Under overskriften “Dimensions and Weight” på ev-database kan du se, hvor meget den må trække med og uden påløbsbremser.

Læs også De 12 vigtigste spørgsmål, når du ser på elbil på Bilbasen.

Sidst redigeret 28. februar 2020