Nyheder

Hvordan betales for de offentlige ladere?

Har du også svært ved at forstå, hvorfor markedet for opladning i Danmark er så uoverskueligt? Så læs denne indlæg, skrevet af Nils Dullum, e-mobilitetskonsulent og en fortid i CleanCharge og Hubject, og Søren Have, chefkonsulent hos Rambøll. Debatindlægget blev bragt 17. august 2020 i Ingeniørens medie MobilityTech. Et udsnit bringes her med tilladelse fra MobilityTech og forfatterne:

Betalingen for at lade en elbil i Danmark skal nok blive nemmere og formentlig også mere kontantbaseret. Men finansieringen af ladeinfrastrukturen vil endnu i noget tid være en kombination af offentlige støttemidler og kommercielle investeringer.

Overordnet set er det en meget stor opgave at belyse og skabe gennemsigtighed omkring opladning af elbiler. Det er især en udfordring at gøre det forståeligt, hvordan man får adgang til at kunne lade en elbil op i Danmark.
Der hersker alt for stor usikkerhed om, hvad det kræver at kunne lade op udenfor sit hjem, og mange nye/kommende elbilister spørger igen og igen om dette.
Spørgsmålet i overskriften skal derfor tolkes på to måder:

a) Hvordan finansieres de offentlige ladere, som alle er enige om, er nødvendige, og

b) Hvordan betaler en kunde helt konkret for at lade på en given lader?

Hvis man har fulgt bare lidt med i nyhedsstrømmen (fx læst Jan Gintbergs indlæg), vil man vide, at begge spørgsmål er relevante og højaktuelle i Danmark.

Vi vil derfor i dette indlæg folde problematikken lidt ud…

Læs hele debatindlægget her

Del online: