Hvordan oplader man en elbil – og hvad koster det?
El har i mange år været meget billigt til brug for kørsel sammenlignet med benzin og diesel. I en tid med meget svingende strømpriser er det dog blevet sværere at udtale sig generelt. For at opnå en god og billig løsning, kræver det dog, at man vælger efter ens kørselsmønster. Denne artikel forklarer først hvordan man oplader en elbil – de forskellige muligheder for opladning – og gennemgår hvordan man beregner prisen for forskellige biler og kørselsbehov.
Elbilforeningen vejleder gerne private, kommuner, boligforeninger og arbejdsgivere omkring valg af opladningsløsning. Spørg for eksempel i Elbilforummet, på Facebookgruppen Elbilforeningen i Danmark, eller ring til os.
Hvad kan bilen?
Elbiler sælges i Danmark med forskellige stik og forskellige muligheder for opladningshastighed.
Det mest almindelige stik er CCS-stikket, som er EU standard og understøtter hurtig opladning. Derudover understøtter biler med CCS samtidig opladning med et såkaldt Type 2-stik, da dette stik passer i den øverste del af CCS-stikket. CCS-stik kaldes også Combo 2, og det findes i de fleste nyere elbiler. Hvis bilen har CCS, kan man oplade stort set alle steder, da EU siden 2014 har krævet understøttelse af denne standard i ladenetværk.
En anden kombination er det såkaldte CHAdeMO til hurtig opladning i kombination med et separat Type 2-stik.
Før man investerer i en elbil bør man undersøge, hvilke stik bilen har og hvilken ladehastighed bilen har med de forskellige stik. Sælger kan oplyse om dette. Dernæst kan man bruge en app, for eksempel PlugShare (eller plugshare.com), til at få overblik over hvilke ladere, der understøtter de forskellige stiktyper.
Elbilsforeningen hjælper gerne med spørgsmål om dette emne, for eksempel ved spørgsmål i elbilforum.elbilforeningen.dk, eller på Facebookgruppen Elbilforeningen i Danmark.
Meld dig ind og deltag i gratis kursus for nye elbilister
Læs også: Drop produkter der blander ude- og hjemmeladning
Elbilforeningens Mads Aarup blander sig i debatten om konkurrencen på lademarkedet ved danmarkspremieren på elbilmessen eCarExpo. Flat-rate abonnementsprodukter skaber trængsel hos bestemte operatører og ender med at stavnsbinde forbrugerne.
Læs også: All-inclusive abonnenter ignorerer andre lademuligheder
Halvdelen af de elbilister der har købt et all-inclusive abonnement, er utilfredse eller meget utilfredse med den offentlige ladeinfrastruktur. De anser kun i begrænset omfang alle offentlige ladestandere som relevante for deres opladning. Det viser tal fra Elbilforeningens seneste medlemsundersøgelse.
Forskellige typer af ladestandere
Alle elbiler kan oplades ved en almindelig stikkontakt, men det anbefales kun som en nødløsning. Bilen bør i stedet lades ved en ladeboks eller ladestander. I Danmark kan ladestandere opdeles i tre forskellige typer.
Destinationsladere
- Små ladere i bymidten, ved arbejdspladser, hoteller og seværdigheder.
- Langsom opladning – hastigheden begrænses både af laderens effekt og interne begrænsninger i bilen
- Man skal selv medbringe kabel.
- Kan benyttes af alle elbiler (visse Tesla-destinationsladere er dog reserveret til Tesla)
- Ladebokse i en privat indkørsel eller garage er også destinationsladere, dog som regel med et fastmonteret kabel
Hurtigladere
- Store ladere ved tankstationer, rastepladser og indkøbscentre
- Relativ hurtig opladning – typisk en maksimal effekt på 50 kW
- Hastigheden begrænses af laderens maksimale effekt og kan også begrænses af bilen
- Har i Danmark ofte 3 kabler monteret med stiktyperne: CCS, CHAdeMO og Type 2 og kan dermed bruges af de fleste elbiler.
Lynladere
- Store ladere ved tankstationer og rastepladser
- Hurtig opladning – effekt på 100 – 350 kW
- Flere ladere hvert sted
- Har fastmonterede kabler.
- Har altid CCS-stik og nogle gange også CHADeMO-stik
- Hastigheden begrænses af laderens maksimale effekt og af bilens specifikationer
- Tesla superchargers er reserveret til Tesla
Leverandører af offentlig opladning
I Danmark er de største leverandører af strøm til elbiler på offentlige steder:
- Clever
- E.ON
- Ionity
- Tesla (Udvalgte er åbne for andre end Teslas egne biler. Se Teslas hjemmeside.)
- Allego
- Circle K
- Q8
- OK
App’en Plugshare (eller plugshare.com) kan bruges til at få overblik over ladestanderne, og der kan filtreres efter stiktyper.
Både Clever og E.On driver en lang række forskellige ladere. De har de sidste år udvidet netværket med en del lynladere ved hovedtrafikårer.
Tjek hvilke elbiler der kan hurtiglade i listen her.
Tesla driver en række lynladere, kaldet SuperChargers, der er reserveret til Tesla-biler. Visse hoteller og restauranter har installeret Teslas destinationsladere, som i nogle tilfælde er reserveret til Tesla – undersøg det ved at kontakte restauranten eller hotellet inden besøget.
Ionity driver en række lynladere tæt ved motorvejene. Disse ladere kan kun bruges af biler med CCS-udtag, som er ladestikket i elbiler fra for eksempel VW, Hyundai, Audi, BMW og Tesla (Model 3).
En del operatører er i gang med at etablere lynladere en del steder. Det gælder for eksempel Allego, Circle K og Q8, der alle har en del ladere etableret allerede.
Mindre leverandører i Danmark er:
- Evse.dk – udlejning/salg af ladebokse til hjemmebrug (inklusiv refusion af strømafgift)
- FDM – udlejning/salg af ladebokse til hjemmebrug (inklusiv refusion af strømafgift)
- Sperto.dk – driver et voksende netværk af ladestandere og leverer forskellige produkter og løsninger. Derudover er der mulighed for at leje en ladeboks med refusion af strømafgift.
- OK – driver et mindre netværk af ladere
- Spirii – leverandør af løsninger til virksomheder
- Zapp (zappmobility.com) – refusion af elafgift.
Derudover er der flere webshops, der sælger ladebokse, kabler, mm. Nogle af dem kan du handle hos med rabat, hvis du er medlem af Elbilforeningen. Se hvilke under medlemsfordele
Udstyr
Følgende udstyr er godt at have:
- Mormor-lader: Dette ladekabel bruges til at lade bilen fra et almindeligt strømstik. Kablet følger som regel med ved køb af bilen. Læs mere her!
- Ladestander/ladeboks: Hvis man har sin egen ladestander, kan man lade bilen hurtigere og sikrere end med mormorkablet. Man har typisk et fastmonteret kabel på hjemmeladeren.
- Type 2 ladekabel: Dette kabel har et type 2-stik i den ene ende, og i den anden ende sidder et stik, der passer til bilens udtag (oftest type2-han og type2-hunstik). Kablet skal bruges på de destinationsladere, hvor der ikke i forvejen sidder et fastmonteret kabel. Man har typisk dette kabel liggende i bilen og tager det frem ved behov.
- Diverse brikker/kort: Når man lader hos Tesla, skal man blot sætte kablet i, så genkender den bilen og kunden. Hos andre leverandører skal man typisk have en brik eller et kort med en RFID-chip for at starte opladningen. Det anbefales at læse FDELs tourist guide, hvor der er tip til start af opladning.
Med eller uden abonnement?
Opladning uden abonnement
Man kan sagtens køre elbil i Danmark uden at have abonnement på strøm hos en ladeoperatør. Der er flere forskellige muligheder for betaling (eksempler fra december 2021):
- Tesla SuperChargers – kun for Tesla
- E.On: Kan for eksempel betjenes med E.Ons app eller ladebrik eller en all-round ladebrik/app.
- Clever: Kan for eksempel betjenes med en Clever Go ladebrik eller en all-round ladebrik/app.
- Ionity: Der betales per kilowatt-time med for eksempel Plugsurfing-brikken, Shell Recharge brik, Maingau eller Freshmile. Det anbefales at tjekke prisen, for med nogle brikker er det dyrt. Ionity har særligt gunstige takster for visse bilmærker.
Det anbefales altid at have en all-round ladebrik i bilen, så man ikke er afhængig af mobildækning mm.
Da Clevers og E.ONs standere er meget udbredte i Danmark, kan man overveje at have brikker til disse liggende i bilen. Disse brikker bestilles hos Clever og E.On for et mindre gebyr.
Strømmen hjemme på egen grund afregnes med dit sædvenlige elselskab. Hvis man er timeafregnet med elselskabet, har man mulighed for at lade, når strømmen er billig (eller endda til negativ strømpris), så der kun betales afgifter. Derudover kan man få en stor del af afgifterne refunderet (1,12 kr/kWh), hvis man lader en ladeboks hos et firma der tilbyder afgiftsrefusion ifølge statens ordning for processtrøm. Dette kræver dog, at man betaler fuld elafgift, hvilket udelukker visse forbrugere med solceller eller elvarme.
Opladning med abonnement
Clever og E.ON tilbyder begge en abonnementsløsning med fast pris for al strøm til bilen, dog med en øvre forbrugsgrænse hos E.On. Abonnementet inkluderer både strøm ude og på en eventuel ladestander hjemme. Der skal betales et etableringsgebyr for opsætning af en ladestander med mindre dette er inkluderet ved køb af en ny bil. Vilkårene for abonnementsløsningerne er skærpet det seneste år, så det er en god ide at tjekke de seneste priser og begrænsninger i abonnementerne.
Hvis man kører meget i sin bil, kan abonnementsløsningen blive meget billig per kørt kilometer.
NB: Før man binder sig til et abonnement hos enten Clever eller E.ON, bør man overveje om firmaets ladere og matcher ens personlige opladningsbehov. Tjek om der er ladere fra din leverandør i det område du skal køre i, antal ladere og opladningshastighed.
Har du behov for yderligere hjælp kan du spørge i Facebook-gruppen Elbilforeningeni Danmark eller tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.
Løsninger hvis du ikke har en lader hjemme
Hvis du ikke har mulighed for at etablere din egen private ladestander, så er det værd at undersøge, om der kan laves en løsning – for eksempel gennem en boligforening. Hvis det ikke er muligt at få en aftale, så er du henvist til at lade på netværkerne af offentlige ladestandere. Her anbefales det at undersøge mulighederne for destinationsladning i nærheden af hjemmet og arbejdspladsen. Det kan også være, at der er hurtig- eller lynladere langs ruten til arbejde. Se dine muligheder på Plugshare.com.
Clever og E.On udbyder forskellige abonnementsløsninger til kunder, der ikke skal lade hjemme.
Mange løsninger hvis du kan lade hjemme
Hvis man kan lade hjemme, er der mange muligheder:
- At leje en ladestander hvilket giver mulighed for refusion af en del af strømafgiften (går under navnet processtrømsaftalen)
- At købe en ladestander og afregne strømmen til almindelig strømpris
- At lade fra et stik – for eksempel en industrikontakt
- En af ovenstående i kombination med et mindre abonnement fra Clever eller E.ON
- Et fastpris abonnement fra Clever eller E.ON
Flere firmaer tilbyder leje af en ladestander for cirka 50-100 kroner om måneden, og det inkluderer refusion af strømafgift fra staten på 1,12 kr. pr kW-time. Der er ingen sikkerhed for, at ordningen med afgiftsrefusion fra staten fortsætter i al fremtid, så det er værd at sikre sig, at man kan købe ladestanderen til en rimelig pris, hvis refusionsordningen bortfalder. I det tilfælde at aftalen bortfalder vil man ikke nødvendigvis have interesse i at fortsætte lejeaftalen.
Hvordan finder jeg ud af, hvad der bedst kan betale sig?
Hvis man vil beregne, hvad der bedst kan betale sig, skal man tænke over følgende:
- Hvor mange kilometer køres per måned?
- Hvor mange kW-timer bruger bilen på denne kørsel pr måned?
- Hvad er ladetabet ved opladning?
- Hvor stor en del af strømmen lades hjemme?
- Hvilken strømpris kan man lade til derhjemme?
- Hvad er opstartsudgifterne?
Spørgsmål 1 virker som det mest simple for nye elbilister, fordi man måske har et kendt kørselsbehov. Dog vil de fleste opleve, at køreglæden er større i en elbil, og det kan faktisk resultere i, at man ender med at køre mere, end man plejer. Det giver i øvrigt mest mening kun at overveje kørslen i Danmark, da strøm i vores nabolande ikke er medregnet i abonnementsordninger (og i øvrigt ofte er ganske billig).
Når man skal beregne, hvor langt bilen kan køre per kilowatt-time (2), skal man bruge et realistisk tal for bilens strømforbrug, og det afhænger kraftigt af temperatur og hastighed. Som ny elbilist er det nok simplest at spørge andre med samme type bil. Prøv at finde en på Facebookgruppen Elbilforeningen FDEL eller via Elbilambassadør-ordningen.
En god kilde er også ev-database.org, hvor man kan bruge tallet for “efficiency”. For eksempel er Tesla Model 3 Standard Range angivet til 14,7 kWh pr 100 km, mens Jaguar I-Pace er angivet med et langt højere forbrug på 22,9 kWh pr 100 km. Hvis man kører meget på motorvej eller med høj fart, vil gennemsnitsforbruget være højere.
Når man lader sin bil, er der et tab i processen (3). Dette kan variere fra bil til bil og vil være større med en mormorlader end med en ladeboks. Et ladetab på 10% kan bruges som estimat.
Da strømprisen er lavere hjemme end ved de offentlige standere, skal man derudover forsøge at estimere, hvor mange af disse kW-timer, der lades op hjemme (4). Hvis bilen mest benyttes til småture inden for en moderat distance til arbejde, indkøb mm, så kan man lade langt det meste strøm hjemme. Biler med lang rækkevidde vil typisk lade en større andel af strømmen hjemme sammenlignet med en bil med kortere rækkevidde (hvis samme kørselsmønster antages).
Strømprisen hjemme afhænger af el-aftale og netselskab. Nogle netselskaber tager et ekstra gebyr for strømmen omkring spisetid, men det er for de fleste uproblematisk at programmere bilen til at lade om natten. Om natten er der ofte lave strømpriser, og det kan man udnytte, hvis man er timeafregnet.
Ved beregning af opstartsudgifter skal man inkludere de relevante udgifter til et eventuelt køb af ladeboks, installation af ladeboks, indkøb af type 2-kabel og eventuelt indkøb af ladebrik til Clever og E.ON (6). Bemærk også, at der ved Clever og E.On kan være udgifter til nedtagning af boksen, hvis man ikke længere vil have abonnement.
Ladebrikkerne fås for nogle få hundrede kroner, og type 2-kablet for cirka 1500 kr.
Ladebokse fås i alle prisklasser fra cirka 3500 kr og op.
Installationsudgifterne afhænger af de eksisterende installationer. Hvis man vælger at leje en ladestander, bør man også undersøge opstartsudgifterne for dette.
Bemærk: Prisen for opladning hjemme afhænger af elprisen. Hvis man vil lade til en rimelig pris, anbefales det at lade uden for kogespidsen (klokken 17-20), hvor netselskaberne typisk opkræver en ekstra pris.
Eksempel: Hyundai Ioniq – 1400 km per måned uden abonnement
Her følger et beregningseksempel med en Hyundai Ioniq med de følgende parametre:
- Kørsel: 1400 km pr måned
- Estimeret forbrug uden ladetab: 7 km pr kW-time, dvs 200 kW-timer pr måned. Hvis man kører meget på motorvej, vil forbruget være højere.
- Forbrug med ladetab: 220 kW-timer pr måned
- Opladning ude/hjemme: Det antages, at 50 kW-timer lades ude, 170 kW-timer lades hjemme (en vis mængde længere ture).
Det estimeres, at bilen kan oplades til en gennemsnitspris af 4 kr pr kW-time på farten (se listen af udbydere længere oppe i artiklen).
Den billigste løsning er i dette tilfælde nok at leje en ladeboks med strømrefusion. Med en ladeboks til 75 kr per måned bliver regnestykket:
75 + 170 x (strømpris_hjemme – 1,12) + 50 x strømpris_på_farten
De følgende faktorer påvirker regnestykket:
- Hvis man har mulighed for at lade bilen, når strømmen er billig, påvirker det prisen gunstigt. Det er typisk billigt at lade på weekend eftermiddage.
- Hvis man kan lade en større del af strømmen hjemme, bliver det billigere.
- Hvis man har behov for at lade mere på farten, bliver prisen per kilometer højere.
- Høj gennemsnitsfart øger prisen per kilometer.
- Ved stort kørselsbehov er det billigere med et abonnement.
Eksempel: Tesla Model 3 – 2000 km per måned uden abonnement
Her følger et beregningseksempel med en Tesla Model 3 Standard Range Plus med de følgende parametre:
- Kørsel: 2000 km per måned
- Estimeret forbrug uden ladetab: 6 km pr kW-time, dvs 333 kW-timer pr måned.
- Forbrug med ladetab: 367 kW-timer pr måned
- Opladning ude/hjemme: 50 kW-timer lades ude, 317 kW-timer lades hjemme
Estimatet er baseret på, at 50 kW-timer oplades på farten. Der bruges samme værdi som i eksemplet med Hyundai Ioniq, da en Tesla Model 3 med længere rækkevidde må formodes at lade mindre på farten på trods af mere kørsel. Det estimerede forbrug er ret usikkert. Det er sat en del højere end estimatet hos ev-database.org, da der må formodes at være en vis mængde motorvejskørsel ved 2000 km pr måned.
Prisen for opladning vil typisk være prisen for Tesla Supercharging, da mange Tesla ejere bruger disse ladere.
Løsningen med en ladeboks til 75 kr. per måned med afgiftsrefusion koster:
75 + 317 x (strømpris_hjemme – 1,12) + 50 x strømpris_på_farten
Ved et stort kørselsbehov kan man overveje en abonnementsløsning. Husk dog at opladning på lange ture kan være mere bekvemt på Tesla SuperChargers end hos Clever og E.ON.
Særlige forhold
Hvis du har solceller eller elvarme, kan ovenstående beregninger ikke umiddelbart generaliseres, da du ikke kan få refusion af elafgift.
Behov for at sammenligne priser?
Flere hjemmesider forsøger at give et overblik over de forskellige ladeløsninger, der er på markedet og priserne. Elinstallatøren Balzer giver sit bud på denne side: Sammenlign ladeudgift pr km/år.
Når du finder kilder til priser på hjemmesider, er det generelt en god idé at holde øje med hvornår oplysningerne sidst er opdateret og om afsenderen er tydelig og nem at komme i kontakt med.
Bemærk, at det ikke er Elbilforeningens sider, og at vi ikke garanterer for indholdets rigtighed eller aktualitet.
Kørsel i udlandet
I Danmarks nabolande er det generelt en del billigere at lade ved de offentlige standere, så man skal ikke umiddelbart frygte, at det er dyrt at køre på ferie i elbilen. Det kan dog godt betale sig at tjekke priser i udlandet hos forskellige ladeudbydere såsom Maingau EinfachStromLaden, Shell Recharge og Plugsurfing.
Læs også: Med elbil til Tyskland; blå og grøn mærke og Turist-guide til Norge