Nyheder

i3 – med bybilen på langtur

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Anmeldelse af BMW i3: Nogle vil tro, at BMW i3 blot er en bybil, og det er også typisk i byen, at vi ser bilen. Den er godt repræsenteret hos de to store delebilsfirmaer i de danske storbyer, hvor du kan leje den på minutbasis. Der er derfor rigtig mange, der kender BMW i3 som en bybil. Den model vi har taget på langtur i Elbilforeningen, er den nye BMW i3 120 Ah Charged Professional.

Mere end bare en bybil?

Vi satte os for at teste om bybilen kunne bruges til andet end en tur rundt i storbyen. Med 100% på batteriet vendte vi næsen sydpå og kørte fra Køge mod Tyskland. Første stop var Storebælt. Med nummerpladelæsning kunne vi køre direkte igennem betalingsanlægget og snart var vi på vej mod Fyn.

I Fredericia havde vi første ladestop. Vi kørte af ved første afkørsel efter Lillebæltsbroen, hvor Clever og E.ON sammen har bygget en lille oase for elbilister. Der er lige nu stik til fire ladende elbiler, men der er forberedt plads til otte i anlægget. Her er der gode muligheder for at få noget at spise og drikke og træde af på naturens vegne mens man lader. Et pragtfuldt ladepunkt. Med næsten 20% tilbage på bilens batteri ved ankomst, var vi hurtigt tilbage på vejen igen. På de første godt 200 km brugte vi 16,6 kWt/100 km med en gennemsnitsfart på 99,5 km/t, hvilket må siges at være meget godt.

Næste stop var ved Fleggaard i grænselandet.

[/vc_column_text][vc_column_text]

Lille bil med anvendelig bagagerumsplads

Netop ankommet til Fleggaard ser vi, at der er indrettet ladeplads til elbiler på parkeringspladsen, så vi kan lade bilen, mens vi handler. Den lånte bil har abonnement til både Clever og E.ON. Det er dog et New Motion-kort, der skal bruges for at aktivere laderen. Vi måtte derfor flytte bilen fra ladepladsen og gik ind for at handle uden at lade. havde været oplagt at benytte tiden mens vi handlede til at få lidt km på batteriet, men der var heldigvis rigeligt med strøm på bilen til, at vi kunne nå retur til Fredericia på tilbagevejen.

På turen er vi to afsted. Ryggen på bilens bagsæder kan lægges helt ned. Men de kan også sættes i lodret position. Dette gør, at man kan sætte kasser med sodavand og andet godt i kasser lodret op ad bagsædet. Det betyder, at der er god plads til at få en del væske med hjem også når der er passagerer på bagsædet. Vi er faktisk overraskede over hvor meget, man kan have i den bil. Den er supergodt indrettet … og der er masser af plads. Vi føler ikke, at det er en lille bil vi kører i. Med tomme lommer og bilen fyldt op vender vi næsen mod nord igen.[/vc_column_text][vc_column_text]

Komfort

Bilen har en masse hjælpefunktioner til at gøre dagligdagen behagelig. Via appen kan du for eksempel sende en rute ud til bilen eller planlægge start og stop for din hjemmeladning.

Den adaptive fartpilot fungerer upåklageligt. Den har fire indstillinger for, hvor tæt på, man vil være på forankørende, inden den selv bremser farten ned. Den eneste anke jeg kunne finde var, at bilen ikke er tæt nok på forankørende selv ved den korteste valgte afstand.  Vi oplevede at andre biler vedvarende flettede ind mellem os og bilen foran.

Alt menuvalg foregår via et hjul i centerkonsollen. Det er ret raffineret.

Du kan for eksempel gøre førerprofiler personlige, så når netop du kører bilen, ser den ud på den måde du bedst kan lide det. Du kan også bruge profilerne som en hurtig genvej til forskellige indstillinger for samme fører, hvis samme fører foretrækker et andet “set up” ved langturskørsel end ved dagligdagskørsel. Der er et hav af muligheder – men ret intuitivt at betjene.

Jeg sad superfint i sædet og det gjorde min passager også. Man sidder højt i bilen – og der er godt udsyn. Rattet kan justeres i alle retninger og gør, at man kan sidde i en god kørestilling.

Bilen har også lane assist og vi fik testet kø funktionen, hvor bilen selv bremser og accelerer ved kø-kørsel. Fikst![/vc_column_text][vc_single_image image=”5777″ img_size=”large”][vc_column_text]

Der er overraskende god plads i bilen

Jeg må nok tilstå, at jeg er fan af denne sjove og lidt anderledes bil. BMW har opfundet bilen på ny. De har ikke taget en konventionel bil og bare lagt en elmotor ned i den. Der er tænkt over detaljerne. Dele af bilen er lavet af genbrugsmaterialer, helt i tråd med klimaånden i tiden, og har også på den måde fået en lidt anderledes bil ud fra BMW-fabrikken.

Bilen er let og sjov at køre. Der er masser af kraftoverskud og den kan vende på en femøre! Det eneste man kunne klage over, er nok adgangen til bagsædet, som sker via suicide doors:  Man skal have åbnet døren foran, inden man kan åbne de bagerste døre. Der er plads til fire personer i bilen og man sidder faktisk ret godt både som passager og som fører. Der er overraskende god plads i bilen.

BMW i3 blev stillet til rådighed for test af FDEL af importøren, BMW Group Denmark.

Og der er minimal af støj selv ved motorvejskørsel.[/vc_column_text][vc_separator][vc_video title=”Videoanmeldelse af BMWi3″][vc_separator][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”5737″ img_size=”medium” add_caption=”yes”][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”5748″ img_size=”medium” add_caption=”yes”][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”5775″ img_size=”medium” add_caption=”yes”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text][table id=19 /][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Del online: