fbpx
Søg
Søg
Close this search box.

Kan man trygt vælge elbilen, når ferien for eksempel går til Toscana?

Mange danskere kører hvert år i egen bil til populære feriedestinationer i Sydeuropa. Når Kør Grønt Kampagnen fra d. 27. august igen ruller ud på torvene med op til 13 bilmærker klar til at blive prøvekørt af borgerne, vil de fleste spørgsmål dreje sig om lange ture, forudsiger elbilekspert.

Mens kolonier af lynladere breder sig i det danske landskab på en måde, hvor man også kan se dem fra vejene, så kan en tur til udlandet godt virke uoverskueligt: – Hvordan finder man egentlig en ladestander i udlandet?, – hvor mange standere er der hvert sted?, – kan jeg forvente kø, når jeg når frem? Kan jeg bruge mit almindelige betalingskort til at starte opladningen? Det er er bare nogle af de spørgsmål arrangørerne forventer på sensommerens fem turnéstop i Hillerød, Roskilde, Køge, Helsingør og Slagelse.

Kør Grønt Kampagnens konsulent, elbil- og ladeekspert Martin Messer, har endnu engang benyttet sommeren på at tage elbilen sydpå for at vurdere tilgængeligheden på det europæiske ladenetværk for at kunne forberede sig på publikums spørgsmål.

1.000 km kræver 3-4 ladepauser

Testbilen – en Tesla Model 3 – klarer omtrent 300 km på motorvej om sommeren.

– På vores tur blev det i gennemsnit til 250 km mellem hver opladning på de i alt 4.150 km turen strakte sig over. Det skal jo tilpasses med afstanden mellem ladestationerne, forklarer Martin Messer. Det gør det muligt at køre 1.000 km med blot 3 – 4 ladepauser og en samlet ladetid på ca. 1 ½ time.

Bilen lader til en batteristand på 80% på lige godt 20 minutter.

“Jeg omfavner tiden ved ladepauserne”

– Vores ladepauser var mellem 15 og 30 minutter afhængig af afstanden til næste lader, og om vi samtidig ville benytte ladepausen til at spise eller andet, fortæller konsulenten. Det gør, at man får en pause efter 2 ½ til 3 timers kørsel.

– Jeg oplever at blive mindre træt med de hyppige pauser. Det er en stor forskel fra kørsel i benzinbil, hvor man ofte bare kører igennem og udsætter eventuelle biologiske pausebehov. De første gange man kører langt i en elbil kan det opleves stressende, men når man har prøvet det nogle gange, er det rigtig behageligt, og man oplever at komme frem til feriestedet mere udhvilet, så jeg omfavner tiden ved ladepauserne.

Overnatning med opladning

– Vi planlagde hjemmefra med to overnatninger. Flere booking platforme har mulighed for at afkrydse ‘opladning til elbil’ blandt søgekriterierne. Det gør, at man kan fortsætte turen med et fuldt batteri fra morgenstunden.

Mange elbiler fås med et større batteri end den der er beskrevet i denne artikel. Kører man i sådan en, vil man i praksis kunne kører 300 – 350 km mellem hver opladning.

Blå bog

Martin Messer har kørt elbil privat siden 2012.

Kan i år 2022 fejre 10 års jubilæum som selvstændig konsulent inden for elbiler og opladning med en kundebase indenfor det offentlige, energiselskaber, hardwareforhandlere og ladeoperatører.

Martin tilbyder kurser og foredrag og står for indhold og tilrettelæggelse af Kør Grønt Kampagnens informationsmøder.

Mødet med ladestanderne

– På turen ned til Toscana benyttede vi kun Tesla Superchargers. Det er Teslas eget ladenetværk, som indtil for nyligt udelukkende har været reserveret til Tesla elbiler, men nu gradvist bliver åbent for alle elbiler. Alle opladninger på Teslanetværket forløb uden kø eller driftsproblemer.

– Vi lagde et kunstigt benspænd ind på hjemturen og kørte kun efter andre ladenetværk for at opleve forskellen og høste erfaringer bredt. Teslanetværket har flere års udviklingsforspring og det kan selvfølgelig mærkes, bemærker Martin Messer. Andre ladenetværk har typisk fire – seks ladere hvert sted, mod Teslas otte – 26 styk. Et enkelt sted i Norditalien kunne vi ikke finde laderen. Den var ikke der, hvor den var markeret på flere apps, så vi måtte finde et alternativ. To steder var én ud af fire ladere defekte, men vi oplevede alligevel kun kø én enkelt gang på turen nordpå. Det var nord for Berlin. For at være sikker på at nå den bestilte færgeafgang måtte vi her bryde vores egen regel og slutte til Tesla-laderen ved siden af.

– På Tesla Superchargers betaler man med betalingskort direkte via Teslas app, oplyser Martin – også hvis man bruger netværket med et andet bilmærke end Tesla. – På andre ladenetværk benyttede vi betalingskort-terminalen på ladestanderen, hvor det var muligt, og ved resten benyttede vi en ladebrik fra PlugShare. Det fungerede uden større udfordringer. Der er flere andre, der tilbyder ladebrikker eller apps til betaling – ofte står der en anbefaling på ladestanderen. – Et besøg på diverse diskussionsfora og hjemmesider som forberedelse kan anbefales, inden man begiver sig ud på en længere udlandstur. Elbilforeningen har Elbilforummet på deres hjemmeside og en Facebookgruppe, hvor man kan få gode råd fra andre elbilister.

Nemmest vs. billigst

– Det ville sikkert have været muligt at sparer penge ved at bruge tid på at finde apps, der tilbød en billigere kWh-pris på de enkelte stationer. Vi valgte den nemmeste og hurtigste betalingsløsning og brugte de brikker og apps vi sædvanligvis bruger. Nogle ladere er gratis.

– Det har været en fantastisk tur og en fornøjelse at køre på el over bjergpassene i Alperne. Elbilen har en vanvittig god trækkraft på vej op ad bjerget, og når man skal ned igen, får man foræret noget rækkevidde, fordi bilens batteri genoplader under nedkørslen. Også friheden på den tyske Autobahn var vi begejstrede for, fordi elbilen ligger stabilt og accelerer adræt. Det kan klart anbefales, afslutter Martin.

Fakta

– Vi kørte i alt 4.150 km på turen i en Tesla Model 3 SR+ med en batteristørrelse på 55 kWh batteri. 

– Vi brugte 606 kWh på turen svarende til et gennemsnitligt forbrug på 146 Wh/km (14,6 kWh/100 km). Det er et ekstremt lavt energiforbrug. 

– Den samlede udgift til trøm på turen var omtrent 2.900 kr.

Hvis du vil køre non-stop

Er du mere til at køre hele turen uden overnatning, kan du via tjenesten A Better Route Planner plotte bilmodellen ind og få anvist, hvor du kan lade mest optimalt undervejs. A Better Route Planner – forkortet ABRB – findes både som hjemmeside og app til både Android og iOS.

Partnerne bag Kør Grønt Kampagnen

Region H Copenhagen electric arbejder for en accelerering af den grønne omstilling på transportområdet. Copenhagen Electric faciliterer partnerskaber mellem offentlige og private virksomheder, opsamler erfaringer og viden om grøn og delt mobilitet. Se mere på elbilviden.dk

Elbilforeningen er de danske elbilisters forbrugerorganisation. Foreningen arbejder for bedre forhold for elbilister i Danmark og for den grønne omstilling af transporten. 

Fotos: Copyright Kør Grønt Kampagnen