En vellykket infrastruktur kalder på mere fleksible regler: Københavns Kommune har tilladt beboerparkering bag Rådhuset i weekenden, men desværre ikke aften og nat i hverdagene. Her står adskillige destinationsladere samt en 50kW hurtiglader, som elbilister har forbud mod at bruge, fordi kommunen ikke må drive konkurrerende virksomhed.
I Elbilforeningen mener vi, at det er noget pjat, at kalde denne form for udnyttelse af ladestanderne for at drive konkurrerende virksomhed. I dette tilfælde er der oven i købet helt almindelige ladeoperatører inde over i form af E.ON og Clever.
Mange steder i landet ved kommunale institutioner, arbejdspladser og boligforeninger henstår uudnyttede parkeringspladser en stor del af døgnet. De tomme pladser udgør et stort potentiale for opstilling af ladestandere.
Læs også: https://ing.dk/artikel/noglen-elbilen-ligger-laderet-alle-danskere-244708
Vores læser, Ivan Lerke, har henvendt sig med et forslag:
“Jeg har undret mig over, at jeg endnu ikke har set ladestandere ved skoler, børnehaver mm. Disse er ellers ofte placeret i områder med almene boliger, hvor der kan være underskud af parkeringspladser. Hvor jeg bor, er der 46 parkeringspladser til 80 lejemål. Det vil være lidt træls at låse en eller flere af de parkeringspladser til elbiler.
Hvis der blev sat en eller to ladestandere op ved hver institution, kunne man slå to fluer med ét smæk: Personalet kan lade i dagtimerne og beboerne i området om natten.
Løsningen må være, at bevare så stor fleksibilitet ved ladepladsen som muligt.”
I Elbilforeningen er vi meget enige med Ivan. Bestyrelsesmedlem Mads Aarup svarer:
– Ivan har ret i, at institutioner i nærområder med stor tæthed ville være ideelle til ladepladser både til medarbejdere i arbejdstiden og øvrige beboere og andre elbilister resten af tiden. Det bør yderligere skiltes som for eksempel her:
Få gode råd i Elbilforeningens vejledninger til kommuner, boligorganisationer og virksomheder.
Fotos: Copyright Elbilforeningen FDEL
Topfoto: Ladepladserne mellem Københavns Rådhus og brandstationen