Nyheder

KONA electric – lader lynhurtigt igen og igen

Elbilforeningen har testet Hyundai KONA electric med det store batteri en weekend i november. Den sydkoreanske producent har udstyret bilen med aktiv vandkøling af batteriet. Du kan nu lade med en effekt på op til 77 kW igen og igen ved et af de nye ultrahurtige ladenetværk. Vi har allerede set den første hurtigladestation af sin slags på dansk grund i Aabenraa. Forbrugerne kan i de kommende år forvente flere forskellige udbydere af den næste generation af hurtigladere – lynladerne.

 

 

Læs også: E.ON åbner næste generation af hurtigladestationer 

Læs også: Følg med i udviklingen når Powered by E,ON Drive og Clever bygger ny lynladenetværk

Vindmøllepark mellem Ribe og Esbjerg.
Vindmøllepark mellem Ribe og Esbjerg

 

Resumé

Test model

2018 Hyundai Kona udstyr Trend’.

Batteri 64kWh. Vinterdæk monteret.
Temperatur 3 – 7 grader, kun lidt vind.

Reelle rækkevidder

[table id=10 /]

 

Ladetider

[table id=LadetidKONAvinter /]

 

Fordele

  • Meget velkørende på langtur
  • God rækkevidde
  • Man sidder godt, og hele betjeningen er meget logisk
  • Forbedrede assistent-systemer i forhold til Ioniq Electric

 

Ulemper

  • Lader langsomt både på AC og DC. Specielt på AC burde 11 kW være et minimum og på DC 100 kW. Samtidig burde den kunne lade med høj hastighed op til mindst 80% på DC.
  • Mangler en app!
  • Hårdt affjedret på ujævn vej.

 

Læs også om Hyundais store kunde-event i Århus og København


 

Turen i detaljer

Første testtur: København – Aabenraa, 285 km

Første strækning København – Aabenraa

 

Formålet var at teste bilen ved 110 km/t, og det lykkedes at køre hele vejen uden problemer. Jeg ankom med 14% på batteriet og et forbrug på 18,6 kWh/100 km. Havde jeg kørt den ned til en batteristand på 5%, ville det altså give en total-rækkevidde på 315 km.

Opladningstid

14 – 50%:  24 min
14 – 73%:  41 min

KONA ved HPC
Første ladestop på turen – Ionity i Aabenraa

 

 

Anden testtur: Aabenraa – Ribe – Esbjerg

Formålet var at teste bilen på landevej. Der er hastighedsgrænser på 80 og 90 km/t på den strækning. Jeg satte autopiloten på henholdsvis 85 og 95 km/t.

Strækningen er 91 km, og forbruget var kun 13,9 kWh/100km, svarende til en rækkevidde på 480 km, hvis jeg havde fortsat ned til 5% på batteriet.

 

Aabenraa - Esbjerg
Anden strækning Aabenraa – Esbjerg

 

Fotopause i Ribe
Fotopause i Ribe

 

KONA på havnen i Esbjerg
Testturens mål: Havnen i Esbjerg

 

Tredje testtur: Esbjerg – Kolding – Aabenraa ad motorvejen

Formålet med tredje testtur var at teste bilen ved 135 km/t. Der var let modvind. Kona har et design, der har relativt høj vindmodstand, så det er interessant at se, hvordan det påvirker forbruget ved høj hastighed. Forbruget blev målt til 24,4 kWh/100 km svarende til en total rækkevidde på 240 km.

 

Displayet advarer mod lavt batteri-niveau, når det når ned til 8 %

 

KONA 8 % på batteriet
Jeg ankom til Aabenraa med 3 % på batteriet

 

KONA skildpadden
Skildpadden kommer også ved 3%, men bilen kunne alligevel accelerere til 70 km/t

 

KONA opladning 54 min
Opladningen nåede 80 % på 54 min., nøjagtigt som det er oplyst af Hyundai

 

 

Når man hurtiglader til et batteri-niveau over 80%, går det langsomt. Jeg stoppede ved 90% efter 1 time og 12 minutter

 

På websitet fastned.nl kan du finde ladeeffektkurver på mange opladelige biler.
På websitet fastned.nl kan du finde ladeeffektkurver på mange opladelige biler

 

 

KONA overhaler et tog
Turen tilbage til København gik fint, og minsandten om jeg ikke også overhalede et elektrisk tog på vejen over Storebælt

 

I København ladede jeg på Clever fra 15 til 80% på 61 min.
I København ladede jeg på Clever fra 15 til 80% på 61 min.

 

Samlet kørsel på én dag.
Samlet kørsel på én dag
Del online: