Elbilforeningen har testet Hyundai KONA electric med det store batteri en weekend i november. Den sydkoreanske producent har udstyret bilen med aktiv vandkøling af batteriet. Du kan nu lade med en effekt på op til 77 kW igen og igen ved et af de nye ultrahurtige ladenetværk. Vi har allerede set den første hurtigladestation af sin slags på dansk grund i Aabenraa. Forbrugerne kan i de kommende år forvente flere forskellige udbydere af den næste generation af hurtigladere – lynladerne.
Læs også: E.ON åbner næste generation af hurtigladestationer
Læs også: Følg med i udviklingen når Powered by E,ON Drive og Clever bygger ny lynladenetværk
Resumé
Test model
2018 Hyundai Kona udstyr Trend’.
Batteri 64kWh. Vinterdæk monteret.
Temperatur 3 – 7 grader, kun lidt vind.
Reelle rækkevidder
Hastighed | Rækkevidde |
---|---|
Landevej ved 85 og 95 km/t | 480 km (i let medvind) |
Motorvej ved 110 km/t | 315 km |
Motorvej ved 135 km/t | 250 km (i let modvind) |
Ladetider
802 km kørsel og tre ladninger | ||
---|---|---|
1. ladning | IONITY High Power Charger (op til 350 kW) | Fra 14-50 % - 24 min., svarende til ca. 160 km i rækkevidde |
2. ladning | IONITY High Power Charger (op til 350 kW) | 3-80% - 54 min., svarende til ca. 250 km i rækkevidde |
3. ladning | Clever almindelig hurtiglader (50 kW) | 15 – 80% - 61 min., svarende til 250 km i rækkevidde |
NB: Max ladehastighed (effekt) på Ionity 77 kW og 49 kW på Clever. På Ionity nedsættes ladehastigheden til kun 37 kW allerede ved 73%! |
Fordele
- Meget velkørende på langtur
- God rækkevidde
- Man sidder godt, og hele betjeningen er meget logisk
- Forbedrede assistent-systemer i forhold til Ioniq Electric
Ulemper
- Lader langsomt både på AC og DC. Specielt på AC burde 11 kW være et minimum og på DC 100 kW. Samtidig burde den kunne lade med høj hastighed op til mindst 80% på DC.
- Mangler en app!
- Hårdt affjedret på ujævn vej.
Læs også om Hyundais store kunde-event i Århus og København
Turen i detaljer
Første testtur: København – Aabenraa, 285 km
Formålet var at teste bilen ved 110 km/t, og det lykkedes at køre hele vejen uden problemer. Jeg ankom med 14% på batteriet og et forbrug på 18,6 kWh/100 km. Havde jeg kørt den ned til en batteristand på 5%, ville det altså give en total-rækkevidde på 315 km.
Opladningstid
14 – 50%: 24 min
14 – 73%: 41 min
Anden testtur: Aabenraa – Ribe – Esbjerg
Formålet var at teste bilen på landevej. Der er hastighedsgrænser på 80 og 90 km/t på den strækning. Jeg satte autopiloten på henholdsvis 85 og 95 km/t.
Strækningen er 91 km, og forbruget var kun 13,9 kWh/100km, svarende til en rækkevidde på 480 km, hvis jeg havde fortsat ned til 5% på batteriet.
Tredje testtur: Esbjerg – Kolding – Aabenraa ad motorvejen
Formålet med tredje testtur var at teste bilen ved 135 km/t. Der var let modvind. Kona har et design, der har relativt høj vindmodstand, så det er interessant at se, hvordan det påvirker forbruget ved høj hastighed. Forbruget blev målt til 24,4 kWh/100 km svarende til en total rækkevidde på 240 km.