fbpx
Søg
Søg
Close this search box.

Ladeabonnement eller ej?

Ladeabonnement eller ej?

I Danmark tilbyder flere operatører abonnementer på strøm til opladning ude og hjemme. Det mest kendte er abonnement til en fast månedlig pris, men der findes også abonnementer, der kombinerer en lavere månedlig betaling med opladning i løsvægt/pr kWh til reduceret pris. Sådanne abonnementer ser ofte meget attraktive ud for nye elbilister, da prisen er lav sammenlignet med benzin og diesel, men mange overser flere faktorer.

Man behøver bestemt ikke have et abonnement for at køre elbil i Danmark! Afhængig af kørselsmønster kan det være økonomisk attraktivt at vælge den ene eller den anden løsning, men man skal også huske, at et abonnement indskrænker fleksibiliteten.

Meld dig ind!

Honda e lader ved IONITY

Kan jeg lade uden abonnement?

Der er mange elbilister i Danmark, der ikke har abonnement. Betaling ved ladestanderne foregår enten ved at scanne en brik eller via en app på en smartphone. På lynladerne, de hurtigste offentlige ladere, vil man også kunne betale med betalingskort direkte. Det anbefales som minimum at have en enkelt ladebrik i bilen, der kan sikre adgang til standeren, hvis det kniber med internetforbindelsen til din smartphone.

Er det lettere med et abonnement?

Når man starter laderen, foregår det på præcis samme måde, som hvis du ikke har abonnement. Man scanner sin ladebrik eller starter opladning ved hjælp af en app. Den eneste forskel er, at du betaler et fast beløb til samme operatør hver måned uanset om du lader meget eller lidt. 

Hvis du gerne vil lade ved flere forskellige operatører, vil du sandsynligvis have flere forskellige brikker eller apps – men det er muligt at klare sig med en enkelt brik eller et begrænset udvalg. For en del år siden, hvor elbilisterne kun kunne vælge mellem 50 kW-ladere fra E.ON eller Clever, valgte mange at have abonnement hos den ene og en ladebrik med en ad hoc-løsning hos den anden, som kunne bruges til nødløsning, hvis abonnementets ladestander var ude af drift eller optaget. Det har ændret sig, så flere bare betaler for strømmen i løsvægt.

Hvis du ikke har et abonnement, så er du fri til at oplade, hvor det passer bedst. Hvis du derimod betaler for et abonnement, vil du i mange tilfælde ærgre dig, når du gerne vil bruge en ladestander af et konkurrerende mærke.

Bemærk også at rigtig mange elbilister i Danmark har abonnement hos Clever, så der er oftere bilkøer ved Clevers lynladere på årets store rejsedage end hos de tilsvarende ladere hos andre operatører. Det skyldes blandt andet, at der endnu ikke er velfungerende roaming mellem de forskellige operatører.

Hvilke brikker og apps skal jeg have?

Som elbilist vil man gerne kunne lade på de største ladenetværk i Danmark, som i øjeblikket er E.ON, Clever og Ionity. Dette kan sagtens gøres med en enkelt app eller en enkelt ladebrik, for eksempel Plugsurfing, eller Maingau EinfachStromLaden. Priserne kan dog være ret høje i disse apps, så man kan overveje at bruge:

  • E.ONs ladebrik eller app til E.ONs standere
  • Clevers ladebrik eller app til Clevers standere
  • Maingau EinfachStromLaden ladebrik eller app til Ionitys standere
    • Bemærk at Maingau har fast pris på Ionity i hele Europa

Hvis man foretrækker apps, er det en god ide at have en enkelt bredt dækkende ladebrik som backup, hvis der er problemer med internetforbindelsen. Det kan med fordel være en brik, der også dækker bredt i udlandet, for eksempel Plugsurfing eller Maingau EinfachStromLaden.

Tesla-ejere kan også gøre brug af Tesla Superchargers, der er reserverede til Tesla-biler. Disse ladere kræver hverken brikker eller apps. Opladning starter automatisk, når en Tesla tilsluttes.

Derudover er der en del andre operatører på vej i Danmark, for eksempel Allego, Circle K, Sperto, OK med flere.

Er det billigere, hvis jeg har abonnement?

Når du skal vælge en ladeløsning, bør du se på dit kørselsbehov.

Hvis man kan etablere en ladeløsning i egen indkørsel eller garage, kan man lade meget billigt derhjemme. Her er det muligt at betale en mindre pris (70-80 kr.) til en operatørvirksomhed, som kan ansøge om refusion af elafgiften for opladning og returnere denne afgift til forbrugeren. Afhængig af elaftalen og bilens forbrug, kan bilen i grove tal oplades for cirka 15 øre per kilometer, hvis man får refusion af elafgiften.

For elbilister med solceller eller elvarme er regnestykket lidt anderledes, idet der ikke betales fuld elafgift på elregningen, så man er ikke omfattet af ordningen om afgiftsrefusion. Til gengæld har man i begge tilfælde adgang til meget billig strøm, og man kan overveje blot at købe en ladeboks og få den installeret.

I beregningen af udgifterne skal man medregne udgifter til strøm, når man lader ude. Hvis man ikke har abonnement, betaler man typisk 3,5 kr. per kWh på destinations- og hurtigladere og omkring 5,5 kr. på lynladere. Hvis man har Tesla, kan man bruge Tesla Superchargers til 2,6 kr. per kWh. Det betyder, at udgiften ved opladning ude ender på cirka 0,5 – 1,1 kr. per km (ved 5 km per kWh).

Det er altså tydeligt, at hvis man oplader det meste strøm derhjemme, så er der langt op til priserne på et abonnement. Man kan altså lade en vis mængde strøm uden for hjemmet og stadig holde sig pænt under prisen for et abonnement (750-800 kr.).

Hvis man for eksempel bor i lejlighed og ikke kan etablere opladning hjemme, er man afhængig af at bruge offentlige ladestandere. Det kan ændre en del på regnestykket, da man betaler en højere pris ved disse standere.

Hvad skal jeg vælge?

Flere hjemmesider har forsøgt sig med at lave et overblik over ladeprodukterne:

Prøv for eksempel:

NB: Hvis du finder kilder til priser på hjemmesider, er det generelt en god idé at holde øje med hvornår oplysningerne sidst er opdateret og om afsenderen er tydelig og nem at komme i kontakt med.

Bemærk, at det ikke er Elbilforeningens sider, og at vi ikke garanterer for indholdets rigtighed eller aktualitet.

——-

Se også to konkrete eksempler på udregninger hhv med og uden abonnement i denne artikel: Hvordan oplader man en elbil – og hvad koster det?

Eller stil dit spørgsmål til en elbilist med et kørselsbehov, der ligner dit eget.

Eller spørg i Elbilforummet.

Fordele og ulemper ved et abonnement

I Elbilforeningen FDEL mener vi ikke nødvendigvis, at et abonnement gør livet lettere. Som elbilist er det altid en god ide at kunne lade hos flere forskellige ladeoperatører, så diskussionen ender i en beregning om økonomi versus fleksibilitet.

Fra foreningens årlige medlemsundersøgelser ved vi, at der både er mange medlemmer med og mange medlemmer uden abonnement. Udviklingen går i retning at færre vælger abonnementsløsninger.

Fordele ved abonnement

  • Man skal ikke ærgre sig over prisen ved at oplade ude, hvis man udelukkende kører til operatørens standere. 
  • Hvis man kører meget, er et abonnement måske den billigste løsning

Ulemper ved abonnement

  • Man vil ærgre sig over at bruge en anden operatørs ladestandere (og det vil man have lyst eller få brug for til at gøre en gang imellem)
  • Kø ved ladestanderen i spidsbelastningsperioder.

Topfoto: Copyright Mads Petersen i Facebookgruppen Elbilforeningen FDEL – åben for alle.