Mercedes har med EQC 400 begået en smuk og helt elektrisk tvilling, der i vores optik stjæler rampelyset fra den lidt ældre fossilsøster, GLC. Vi har taget den yngre søster på road trip og testet køreegenskaber, rækkevidde og graden af luksus.
Design – eksteriør
EQC 400 adskiller sig tydeligt fra GLC og andre Mercedes-modeller med dens helt egen front, hvor forlygterne bindes sammen af en vandret LED-stribe lige under motorhjelmen. Det ser godt ud! Kølergrillen bidrager i høj grad til at skille EQC ud og findes i øvrigt i to udgaver. Man kan vælge mellem den tilbagelænede udgave med kromindfatning og det mere aggressive AMG-version.
Designet er som helhed rigtig vellykket, selv om man selvfølgelig må spørge sig selv, hvorfor designerne er så bange for helt at smide gitteret? Det havde altså været endnu mere elegant helt uden grill. Men det er nok for stort et skridt i designsproget at forvente på én gang.
Baglygterne er også bundet sammen af en LED-stribe, og EQC er dermed let at identificere uanset, om det er fra gården eller gaden.
Trækkrog på Mercedes EQC 400
EQC fås med trækkrog. Den er heldigvis gemt væk, indtil man trykker på en knap, så den springer frem som trold af en æske. Hele 1.800 kg må den trække.
Design – interiør og komfort
Indvendigt er EQC noget mere kompakt, end man lige forestiller sig udefra. Det skal dog nævnes, at den testede udgave var udstyret med soltag, og det stjæler sikkert lidt af taghøjden. Så det ekstraudstyr kan man jo undlade, hvis man er meget høj og/eller vil have plads til krøllerne.
Derimod kan man desværre ikke fravælge den store kardantunnel, som i virkeligheden er den ene væsentlige skønhedsplet, som EQC har arvet fra fossil-familien. Tunnel og midterkonsol er meget bred – som den nu er i en Mercedes – hvilket koster benplads og komfort. Når det er sagt, så er det fuldt forståeligt, at Mercedes har valgt at basere EQC på en eksisterende platform. Det sparer både produktions- og udviklingsomkostninger, hvilket slår igennem på prisen. Således kan man ”få” EQC fra cirka 680.000 i 2019-udgaven og fremadrettet fra cirka 750.000 for 2020-udgaven. Prisændringen skyldes, at afgiftsskruen får et lille nøk til nytår. Det er altså stadigvæk et kup, når man tænker på både den performance, luksus og prestige, som man får for pengene.
Hvis man kan lide Mercedes’ design i brændstofbilerne, så er det kun endnu finere i EQC. Designet har nemlig fået et elektrisk pift til den moderne og trendy side. Printplader og køleribber fra elektrisk udstyr har givet inspiration til det look, som man finder på henholdsvis ventilationsdyser og højtalergitter. Det ser rigtig smart ud uden at virke overdrevet eller søgt.
De to infotainmentskærme på 10 tommer er elegant placeret ved siden af hinanden i samme horisontale indfatning på instrumentbrættet. Den højre skærm, der ikke mindst anvendes til navigation, er dog lovlig smal til at vise det helt store overblik på landkortet. Men til gengæld er Mercedes’ navigationssystem blændende avanceret. Det viser for eksempel 3D-animerede skilte og pile lagt ind over levende billeder fra frontkameraet, når man kommer til et kryds eller rundkørsel. Det gør det rigtig let at vælge den rigtige vej. Det er ikke set bedre!
Vi har heller ikke hørt bedre, når det kommer til kørestøj, for den er fuldstændig fraværende. EQC er formentlig den absolut mest tyste (el)bil på markedet. Det er et forunderligt stille bagtæppe for samtale, telefonopkald eller musik fra det velspillende Burmester-musikanlæg.
De forskellige systemer kan betjenes på flere måder. Det overlades således til køreren, om man vil ”swipe” med sine tommelfingre via en glat sort knap på hver side af rattet, om man vil bruge fingrene på touch-skærmen eller ”musefeltet” på konsollen. Der er også fine fysiske knapper til de mest brugte funktioner. Ligeledes er der tænkt på passageren på det andet forsæde, da der for eksempel er en ekstra volumenknap til musikanlægget på konsollen.
Bliver man køretræt trods EQC’s fremfærd som et flyvende tæppe, så er der forskellige programmer i infotainment-systemet med stimulerende kombinationer af lys, lyd og frisk luft. Varme og kulde i sæderne er naturligvis også en mulighed lige såvel som massage med to forskellige programmer. Ja, det er ren luksus at køre Mercedes EQC!
Køreegenskaber
EQC 400 har to asynkrone elmotorer – én på hver aksel – som til sammen udvikler 408 HK og et vanvittigt drejningsmoment på 765 Nm på toppen. Ved march på lande- og motorvejen er det kun frontmotoren, der trækker. Men hvis man trykker foden ned for at sende raketten afsted, så sætter den anden motor ind og bidrager til 0-100 km/t på 5,1 sekund. Wohoo!
Slipper man elektronerne løs i svinget, så ligger EQC trods højden og drøjden alligevel som klæbet til vejen. Det er en markant forskel i forhold til SUV’er i lavere prisklasser, hvor man godt kan føle, at man er ved at vælte. Mercedes EQC 400 er kort sagt en utrolig velkørende bil!
Rækkevidde og opladning
Ved en blanding af landevej, motorvej og lidt bykørsel opnåede vi en kørselsøkonomi i praksis, der svarer til en rækkevidde på cirka 330 km på et fuldt batteri. Det er rigtig fint for så stor en luksus-SUV, der af og til blev fyret af. Vi kunne simpelthen ikke lade være…
Lader man ved en almindelig destinationslader på parkeringspladsen eller hjemme i garagen, så er EQC i stand til at lade med en effekt på 7,4 kW via den tofasede lader, som bilen er udstyret med. For et køretøj i denne (pris)klasse kunne man nok forventet en trefaset lader på 11 kW. Det er praktisk i visse situationer, hvor man ankommer med et tomt batteri til for eksempel et møde eller ærinde af kortere varighed. Til opladning natten over eller i løbet af en arbejdsdag er den tofasede lader dog fuldt tilstrækkelig.
EQC kan til gengæld oplades ultrahurtigt på en Ionity-station, som man finder med passende mellemrum langs motorvejen i Danmark og resten af Europa. Vi opnåede en effekt på 107 kW ved et næsten tomt batteri på kun 12%.
Den høje effekt omkring 100 kW var konstant, indtil batteriet var ladet op til omkring 50-60%, hvorefter effekten langsomt begyndte at falde. For testens skyld ladede vi batteriet helt op til 90%, hvilket man nok sjældent vil gøre i praksis. Men selv da lå effekten stadig på 50 kW, hvilket er imponerende ved så høj en ”state of charge”.
En gennemarbejdet luksus-SUV
Det var en sand fornøjelse at testkøre Mercedes EQC. Det er måske ikke en revolutionerende elbil i form af nyskabelser, selv om den har rigtig mange smarte funktioner. Men det er en gennemarbejdet luksus-SUV, hvor der er kælet for detaljerne, og så kører den tilfældigvis på el. Det bliver den kun bedre af, fordi man slipper for støj, røg og accelerationen er høj.
Pris-/kvalitetsforholdet er i top i dens klasse, så hvad er der at betænke sig på? Svaret er absolut ingenting – hvis den passer til smag, behag, budget og behov. Er man tilmed Mercedes-fan og blot ventede på at melde sig ind i den elektriske fremtid, så siger vi blot: køb!
Billedmateriale Erik C. Thrane