fbpx
Søg
Søg
Close this search box.

Nordisk elbilbarometer: Dobbelt så mange ønsker elbil

Pressemeddelelse: På bare to år er antallet af borgere i Norden, der planlægger at købe ny elbil, steget til det dobbelte

Det er en glædelig nyhed, konstaterer Elbilforeningens formand, Christian Nolsøe Nielsen, om resultaterne af årets udgave af den nordiske undersøgelse. Undersøgelsen, der har til formål at kortlægge de nordiske befolkningers planer for bilkøb og barriererne for køb af elbil, foretages én gang om året hvert forår.

På spørgsmålet om hvilken biltype der bliver din næste bil, går svaret “elbil” frem i alle de nordiske lande. Andelen af dem der ønsker sig en ny elbil er steget fra 8 til 16 procent siden 2019, og andelen af dem, der ønsker sig en brugt elbil er også steget pænt: Fra 4 til 6 procentpoint i samme periode.  Det viser undersøgelsen, der er gennemført af Opinion for Norsk Elbilforening og Nordisk Energiforskning. 

“Det er på tide at Norden indhenter forspringet. Selv om udvikling tager tid, kan vi se at noget er i færd med at ske i de andre Nordiske lande. Island har haft en positiv udvikling de sidste år, og i Danmark er interessen øget kraftig fra i fjor til i år,” siger Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

 

Hvilken biltype bliver din næste bil? Resultater for Norden.

Hvilken biltype bliver din næste bil? Resultater for Danmark.

Norge er stadig lokomotivet 

I Norge er interessen fortsat størst. Som eneste land i Norden er der flere nordmænd, der vælger elbil end fossilbil som deres næste bil. 30 procent af de adspurgte angiver, at deres næste bil bliver en elbil. Her finder vi også den største stigning sammenlignet med året før. Island ligger på en fin andenplads. Her angiver 21 procent at deres næste bil bliver en elbil, mens der er et spring ned til Danmark på tredjepladsen, med sine 13 procent.

Andelen der svarer at en fossilbil bliver deres næste bil, er faldende i alle de nordiske lande bortset fra på Island, hvor den går lidt op.

For opladelige hybridbiler er interessen størst i Danmark og Island, hvor hhv 25 og 27 procent angiver at deres næste bil vil være en opladelig hybrid.

Plug-in hybriderne indtager førstepladsen i Danmark

I Danmark er det blot 15 procent, der vil vælge en fuldelektrisk elbil, nye og brugte, næste gang, mens hele 19 procent ville vælge plug-in hybrid. Sammenligner man interessen for nye plug-in hybrider i år og sidste år, kan man se en stigning på 4 procentpoint. Det får plug-in hybriderne til at indtage en klar førsteplads på danskernes ønskeliste i 2021 efterfulgt af brugte og nye benzinbiler på hhv anden og tredjepladsen. Først på fjerdepladsen ligger ønsket om en ny fuldelektrisk elbil næste gang og på syvendepladsen finder vi ønsket om en brugt fuldelektrisk elbil.

“I Elbilforeningen er vi meget tilfredse med fremgangen for alle opladelige biler i undersøgelsen, især når de fortrænger fossilbilerne,” siger Christian Nolsøe Nielsen og forsætter: “Men vi vil da gerne minde politikerne om, at uhensigtsmæssigt store afgiftsrabatter på plug-in hybrider vil komme til at fortrænge salg af de fuldelektriske biler med en tvivlsom klima- og miljøgevinst til følge. Det er uden tvivl de seneste ændringer i afgiftsreglerne, som den danske regeringen vedtog kort før jul 2020 for at styrke elbilernes konkurrenceevne, der er skyld i danskernes svar i årets undersøgelse. Et beklageligt resultat, som vi håber kan medvirke til at regulere på endnu engang, da plug-in hybriderne allerede nu vides at være ikke-grønne fra 2026.”

Pris – største barriere, bortset fra i Norge

Ikke overraskende er det prisen der forhindrer de øvrige nordiske lande uden for Norge i at vælge en grønnere bil. Flest angiver pris som den største barrieren i Finland, færrest på Island. I Norge er det rækkevidden der ligger i toppen over barriere. Christian Bu udtaler:

“Tallene taler deres tydelige sprog. Det skal kunne betale sig at vælge elbiler, hvis resten af Norden skal komme op på samme niveau som Norge. Effekten er allerede tydelig i Danmark efter at de lagde afgiftspolitikken om. Elbiler er fortsat dyrere at producere, noget der i sidste ende betyder højere pris for forbrugerne, hvis regeringerne ikke lemper afgifterne.” 

Læs også: Vejtransportaftalens betydning for forbrugerens valg af drivlinje

Kontakt

Pressetalsmand Mads Aarup, T: +45 2275 5250, mads.aarup@elbilforeningen.dk

Topfoto: Copyright Opinion/Norsk elbilforening

2021 NORDISK ELBIL-BAROMETER NORDEN