[vc_row][vc_column][vc_column_text]Med en arbejdsuge, hvor kundebesøg forskellige steder i hele Danmark er normalt, blev plug-in hybriden det sikre valg på vej mod en grønnere kørsel for Jan Willum Nielsen.
Afhængig af biler
Familien Willum Nielsen bor i hus i Jyllinge – en villaby lidt nord for Roskilde på Sjælland. De har to biler, for at få hverdagen med to udearbejdende forældre og to teenage-børn til at hænge sammen.
Der går ikke tog til Jyllinge og busforbindelserne er utilstrækkelige i en travl hverdag med arbejde, indkøb og fritidsaktiviteter. Jan fortæller:
– for ti år siden, da børnene var små, havde vi faktisk kun én bil. Det var ofte mig der tog det offentlige, så Malene, min kone, kunne tage bilen og sørge for børnene. Men det tog mig halvanden til to timer i transporttid hver vej at komme til og fra arbejdet, der dengang lå i Gladsaxe. Det kunne ikke hænge sammen med vores ønsker til familielivet. Så gik jeg en overgang over til at cykle de 38 km, jeg havde hver vej til mit arbejde, men det tog også mindst en time hver vej.
Kørselsbehovet svinger og er uforudsigeligt
Som familiens kørselsbehov er aktuelt, med sønnen Julius, der lige har fået kørekort, ved de aldrig helt, hvor meget bilen kommer til at køre på en dag. Efter Jans vurdering er 500 WLTP-km rækkevidde, som moderne elbiler skilter med, ikke nok. Slet ikke når man som han ønsker at kunne køre den tilladte motorvejshastighed både sommer og vinter.
– Jeg kan bruge den frem og tilbage til arbejde, så kan Julius komme hjem og så skal han også øve sig i at køre. I perioder har jeg også kunder i Jylland, hvor jeg skal ud og hjem samme dag. Sådan en dag starter typisk med, at jeg kører hjemmefra ved femtiden om morgenen, hvis jeg har et morgenmøde, der starter kl 9 eller halv ti. Der har jeg i mit hoved ikke kunne få plads til at skulle stå ved en ladestander i en halv time tid for at lade bil op.
Det har hidtil ikke været almindeligt at Jans kunder har en ladestander på adressen, som han kan slutte til, hvis han skulle ankomme med flade bilbatterier.
– Det ville stresse mig meget, hvis jeg vidste, at jeg efter et møde, skulle ud for at finde opladning til bilen og også bruge tid på at lade den op udover at jeg har en lang tur foran mig hjem. Men jeg er da begyndt at notere mig, hvor de står på motorvejsstrækningen, til når det engang bliver relevant med en elbil.
Der skal tages mange hensyn, når man vælger bil
Familiens biler er en 11 år gammel BMW 1-serie, der kører på diesel og en 10 år gammel Hyundai i30 CV, der kører på benzin. BMW’en er købt brugt og den anden er købt fra ny. Der begynder at dukke reparationskrævende småskader op på dem begge, og familien har derfor i et stykke tid kigget efter nyt. Valget faldt på plug-in hybriden Tucson fra Hyundai.
Da elbilerne kom frem i begyndelsen af 10’erne var Jans benzinbil ca to år gammel og han overvejede derfor ikke at bytte til hverken el- eller hybridbiler på det tidspunkt, men har holdt lidt øje med udviklingen fra sidelinjen. Jan kalder sig selv en konservativ forbruger og forklarer:
– Jeg venter altid lige lidt med det nye, indtil jeg har set, at det er noget der virker. Det gælder på alle områder: Det gjaldt dengang de nye iPhones dukkede op og det gælder nu, hvor jeg har kigget på nye biler.
Og så går jeg altid efter den billigste løsning og betaler kontant. Når du først har en bil, kan det godt betale sig at køre i den til den ikke kan mere. Som altid planlægger jeg med at bilen skal holde ca 10 år til den er helt nedskrevet, og så vil jeg skille mig af med den.
Jan vælger primært bil ud fra sin økonomi og familiens generelle behov, men denne gang har han også skelet til højden på bilens platform. De lave indstigninger begynder at kunne mærkes i ryggen. Og så har han også skulle forholde sig til, som noget helt nyt – rækkevidde og trækkrog i de nye drivlinjer. Det var derfor en glædelig nyhed, at det indtil for nyligt har været billigt at køre på strøm. Der kunne godt gå sport i at køre bilen mest muligt på det mest økonomisk drivmiddel.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]
Et første lille grønt skridt er taget
Med Tucson kan Jan køre mange km på el og behøver ikke bekymre sig om rækkevidde. Der er plads til hundeburet og krog på til de store kørselsopgaver. Det passer ham bedst lige nu. Han har købt ladestander til indkørslen og regner med at lade den op dagligt enten hjemme eller på kontorhotellet, hvor de netop har opstillet normalladere.
– Om et par år skal vi skifte bil nr 2 og det bliver nok en elbil. Så kan den tage de korte ture. Hvis jeg skal bruge en ren elbil til det kørselsmønster, jeg har i øjeblikket, skal der i hvert fald være sket en gevaldig forøgelse af ladehastigheden – vi skal ned på få minutter – og så skal der være mange flere ladestandere, så der ikke står folk i kø.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”15862″ img_size=”full” add_caption=”yes” alignment=”center”][/vc_column][/vc_row]