Der er grøn strøm på vej til elbilerne, når OK og Vestas sammen åbner en ny type lynladestation. Strømmen kommer fra et stort batteri, der er koblet op på en vindmølle. Elbilforeningen roser samarbejdet for at synliggøre at strømmen til de mange nye elbiler bør komme fra vedvarende energikilder.
Hvordan kan man oplade sin elbil med garanti for, at den strøm, man tilfører batteriet, faktisk er grøn? Det spørgsmål besvarer to danske virksomheder nu i forbindelse med lanceringen af et nyt koncept. Onsdag den 30. juni kl. 11.00 åbner OK og Vestas nemlig en stor batteridrevet lynladestation ved den fynske motorvej. Transportminister Benny Engelbrecht (A) deltager i indvielsen sammen med rådmanden for By-og Kulturforvaltningen i Odense Kommune, Christoffer Lilleholt (V) samt inviterede branche- og interesseorganisationer.
En unik løsning
Ladestationen bliver den første af sin slags i Danmark, og den skiller sig ud, fordi den leverer vindmøllestrøm til forbrugeren, når elbilen lades op.
”Stationen vil fra starten have to lynladestandere med en effekt på op til 175 kW. Standerne lader via et batteri, som er digitalt synkroniseret med OK’s egen Vestas-vindmølle, der står i Gilbjerg ved Billund. Samtidig vil der være plads til at åbne yderligere fire lynladestandere på stationen i takt med, at efterspørgslen stiger,” siger E-mobilitetschef fra OK Thor Folmann Krarup.
Ladesystemet er resultatet af et udviklingsprojekt, og det er håbet, at driften af ladestationen kommer til at give både OK og Vestas værdifuld erfaring, så løsningen potentielt kan rulles ud i større skala.
“I Elbilforeningen er vi glade for alle udviklingsprojekter, der sætter fart på den grønne omstilling inden for transporten. I dette tilfælde ser vi et eksempel på to store danske selskaber, der sammen har fundet en grønnere vej til inspiration for andre i markedet,” siger formand i Elbilforeningen Christian Nolsøe Nielsen og fortsætter: “Det er nemlig ikke nok at forbrugeren vælger en elektrisk bil. Det er ligeså vigtigt, at den strøm de mange nye elbiler skal køre på stammer fra vedvarende energikilder, der ikke udleder unødig mængder af CO2 eller andre skadelige partikler til atmosfæren i processen.”
Nyudviklet batteriløsning
Batteriet lader fra elnettet, men inkluderer en nyudviklet software, der synkroniserer batteriet digitalt med den specifikke vindmølle. Det betyder, at når vindmøllen producerer strøm, så lades batteriet. Batterisystemet er udviklet af Vestas, og bliver Danmarks største batteri i kommerciel drift.
”Ved at sikre at elbilerne bliver ladet med grøn strøm via batteriet, også når vinden ikke blæser sikrer vi, at persontransporten bliver elektrificeret med CO2-fri el samtidig med, at vi reducerer belastningen i de lokale el-net. Nu skal vi indsamle erfaringer og optimere løsningen sammen med OK, så det kan gøres til en konkurrencedygtig pris,” siger Andreas Svendstrup-Bjerre, projektleder hos Vestas inden for energiløsninger og lagring.
”Med denne løsning leverer vi sammen med OK en effektiv og forbrugervenlig løsning, der gør det nemt at tage et grønnere valg. Det er et skridt i den rigtige retning, for hvis vi i Danmark skal nå de ambitiøse CO2-reduktionsmål og holde os foran i den grønne omstilling, så er det afgørende, at vi satser på en bæredygtig elektrificering af samfundet,” siger Morten Dyrholm, direktør i Vestas for kommunikation og bæredygtighed.
Kundernes behov i fremtidens energimarked
Lynladestationen skal ses som en investering, der bidrager til udviklingen af infrastrukturen for elbiler og samtidig sikrer mere direkte adgang til grøn strøm.
”Vi er et kundeejet selskab, og derfor gør vi meget ud af at lytte til kundernes behov og ønsker. Vi vil være en medspiller på fremtidens energimarked, og derfor er det vigtigt for os at investere i denne type løsninger, som er med til at sikre, at vores kunder får adgang til hurtig og effektiv opladning på farten samtidig med, at man kan spore den præcise grønne energikilde, som strømmen kommer fra,” siger Thor Folmann Krarup.
Lynladestationen er placeret ved OKs tankstation ved afkørsel 50 ved Odense på den fynske motorvej E20, Glisholmvej 5, 5260 Odense S.
Fakta om lynladestationen
- 900 kWh-batteriet er bygget ind i en 20-fod container og er pt. det tredjestørste batteri i Danmark – Vestas driver yderligere et batteri på 1.200 kWh og 346 kWh.
- Ladesystemet er det største af sin art i verden, hvor man kombinerer et batteri med grøn strøm med ladestandere til elbiler.
- Batteriet er via et tilpasset SCADA-system synkroniseret med OKs egen Vestas-vindmølle i Gilbjerg og oplader fra elnettet med få sekunders nøjagtighed, når vindmøllen producerer strøm.
Topfoto: Copyright Elbilforeningen FDEL