Søg
Søg
Close this search box.
Peter Esmann Århus Tesla Model 3

Peter bor i etage-ejendom i Aarhus og lader på jobbet

Omtrent 10% af danskerne parkerer deres bil ved kantstenen. Mens stadig flere vænner sig til tanken om at den elektriske version bliver deres næste bil, så møder foreningen fortsat skepsis fra interesserede, der bor i etagebyggeri uden tilhørende p-plads. Beboere i lejligheder bekymrer sig generelt om, hvor de kan lade, når de ikke har mulighed for at plugge ind ved hjemmet i løbet af natten. Vi har i denne interview-serie sat os for blandt vores egne medlemmer at undersøge, hvordan beboere i etageejendomme håndterer det, der udefra kan se ud som en stor udfordring.

Peter Esmann er 38 år og bor for sig selv i lejlighed i Aarhus. Han er spritny elbilist og har ikke adgang til at lade i tilknytning til boligen. Alligevel er han sprunget ud i det ved at privatlease en Tesla Model 3. Vi har stillet Peter en række spørgsmål.

Hvordan vil du beskrive dit kørselsbehov?

– Jeg pendler hver dag ca. 160 km om dagen. 85 km mellem Brande og Aarhus. Årligt knap 35.000 km.

Fortæl lidt om, hvordan elbilen kom ind i dit liv.

– For ca. 4 år siden, da vi fik regeringen Venstre, gik det op for mig, at grøn omstilling ikke nødvendigvis var en politisk dagsorden, alle partier gik ind for. Og så begyndte jeg at tænke over, hvordan jeg selv kunne gøre noget. Så for halvandet år siden begyndte jeg at spise plantebaseret.

For 8 år siden begyndte jeg at arbejde ude i Brande og skulle nu til at pendle hver dag. Jeg købte derfor en dieselbil, en Seat Leon, der kørte langt på literen, ca. 18 km. Der var ikke rigtig nogle elbiler, der kunne køre så langt dengang.  

Jeg har en kammerat, der kører Renault ZOE med 41 kWh batteri. Han sagde, at man ikke kunne regne med mere end 300 km på en opladning om vinteren. Det synes jeg lød lidt kort. Så det med bilerne begyndte først at interessere mig for alvor, da Tesla, Kia og Hyundai kom med nogle mellemklassebiler med lidt længere rækkevidde. Dvs. omkring 400 km, og 350 km om vinteren. Det ville betyde, at jeg kunne nå frem og tilbage til min arbejdsplads et par dage i træk uden at skulle bekymre mig om at lade.

Beslutningen kom altså i grønt regi. Det var for at kunne køre på arbejde med god samvittighed. Det var ikke fordi, det at køre elbil skulle være fedt. Det har det så efterfølgende vist sig at være (Peter smiler frydefuldt). Jeg havde undersøgt en del inden min beslutning. Der florerer jo myter om, at elbiler vist alligevel ikke er så grønne, når man indregner metaludvinding til batteriet. Det har dog vist sig at være få undersøgelser, der ikke har taget hele billedet med, så i februar besluttede jeg at lease en Tesla Model 3 i tre år for at prøve det af.

Læs også om elbilisten Henrik, der bor i lejlighed i Vejle.

Hvordan ser økonomien ud?

– Det ser faktisk godt ud:

Det er dog forholdsvis dyrt at lease Tesla Model 3. Det koster kr. 8.000 pr. måned. Til sammenligning koster det kun 4.700 at lease Hyundai KONA. Men det er, sagt med al respekt, også en flot teknologi Tesla har leveret. Jeg er meget imponeret.

Min brændstoføkonomi er blevet langt bedre, også selvom min Seat kørte langt på literen. Jeg betalte 1.200-1.300 kr. pr. måned for diesel for samme køretur. Nu har jeg et flat-rate-abonnement på strøm til 700 kr. pr. måned hos Clever. Det er Clever, der har sat laderne op på min arbejdsplads, og det er der næsten al min opladning foregår. Jeg har også en pay-as-you-go-ordning med den anden store ladeoperatør E.ON. Den bruger jeg kun i nødstilfælde.

Hvor lader du i dagligdagen?

– Jeg lader på mit arbejde, hvor de har otte AC-ladere (red.: 11 kW – langsomt). Det er jeg 100% afhængig af.

Er de otte ladere på din arbejdsplads en volumen, der passer til antallet af elbiler, der har behov for at lade på din arbejdsplads?

– Det var min arbejdsgiver, der har sørget for installationen af laderne. De har hængt der en del år efterhånden. I begyndelsen var der få, men nu er vi oppe på de otte. Det er ved at skærpe til. Der er rift om dem, så jeg slår på tromme for at min arbejdsgiver sætter endnu flere op.

Går du ud på parkeringspladsen og flytter din bil i løbet af arbejdsdagen?

– Ja, det foregår sådan, at man booker en ladeplads i firmakalenderen, ligesom man booker et mødelokale. Man kan booke det for fire timer ad gangen. Det vil sige, at 16 medarbejdere kan nå at lade på en dag. Min Model 3 kan nå at blive halvt fyldt op på fire timer. Det er nok til, at jeg kan komme frem og tilbage.

Vi møder ofte udsagnet, at det skulle være besværligt at lade. Hvordan er ladeinfrastrukturen i og omkring Aarhus?

– Hjemme ved min privatadresse er der 200 m nede ad vejen i begge retninger nogle E.ON-kantstensladere (red: 11 kW – langsom). Jeg har holdt lidt øje med dem, men de er ofte optaget af ladende elbiler eller fossilbiler. Hvis jeg skulle have satset på dem, skulle de havde været mere tilgængelige, end jeg har oplevet, at de er.

Der er også en Clever hurtiglader nede i byen, så hvis jeg en gang imellem ikke har strøm nok til at komme på arbejde, så tager det mig 20 minutter at lade bilen op til at jeg kan nå derhen, forudsat at laderen ikke er optaget.

Læs også på DR.dk: Opladning af elbiler: ”Det danske marked trænger i den grad til konkurrence”

Ladeinfrastrukturen mellem Aarhus og Brande

Ladeinfrastrukturen mellem Aarhus og Brande

Oplever du ladningen som besværlig?

– Ja, det gør jeg, men jeg har jo også kun været elbilist ganske kort tid.

Jeg oplever det overhovedet ikke besværligt til hverdag, men jeg ville lige nu opleve det vanskeligt, hvis jeg planlægger en weekendtur. Lad os sige, at jeg skulle nå fra Aarhus til Kolding eller Aalborg og tilbage igen uden at lade. Mine tanker var jo, at jeg udelukkende skulle lade på arbejdet. De få gange jeg endnu har benyttet de offentlige hurtigladere (red: 50 kW f.eks. ved supermarkeder og langs motorvejsnettet), er jeg dog blevet positivt overrasket over, hvor mange der faktisk er fordelt over hele landet, og at det kun tager kort tid at lade til at have nok strøm til at kunne nå tilbage til Aarhus.

Gjorde det noget indtryk på dig at Model 3 med tiden med en softwareopdatering vil kunne lade med en effekt på 250 kW?

– Ja, det indgik helt klart i mine overvejelser. Jeg gik længe og overvejede om det skulle være en Kia e-Niro, Hyundai KONA electric eller Tesla Model 3, og det at man havde adgang til Superladeren ude i Tilst ved Aarhus betød for mig, at det var et sikkerhedsnet. Man betaler kun 2,5 kr. pr. kWh. Det svarer til 100 kr. for en fuld tank.

Havde du sat dig ind i, hvor du kunne lade i Danmark og udlandet, hvis man skal på langtur, inden du blev elbilist?

– Ikke videre end at jeg havde snakket med nogle kollegaer, der kører Tesla. De fortalte, at man fint kan køre ned gennem Europa på Teslas ladenetværk. Så det var jeg ikke bekymret for. Jeg skal faktisk til Midtsverige om kort tid og der har jeg planlagt en tur med hurtigladere ved hjælp af diverse apps. Så vidt jeg kan se, vil hele turen kun tage 45 minutter ekstra  alene grundet ladning.

Se her om din rejse vil tage længere tid i elbil.

Hvad ville den optimale lademulighed være for dig?

– Hvis jeg kunne være sikker på, at jeg havde adgang til at lade hver nat ved en af de kantstensladere, der står 200 m fra min bopæl, evt. ved at leje den, så ville jeg ikke have noget problem med at skulle gå de 200 m for at hente min bil. Jeg har også prøvet at kontakte nogle garager i området, men dem der havde ledige pladser, var ikke interesseret i at installere en ladeboks.

Men ellers tænker jeg at hurtigladning 5, 10 eller 20 minutter på en tankstation, hvor man også kan vaske bil, købe en sandwich og gå på toilettet, ville være en god løsning. Hvis man installerede hurtigladere på alle tankstationer, ville det være en smart måde at udnytte en eksisterende infrastruktur på.

Hvis du skulle komme med en anbefaling til en bilist, der bor i lejlighed og overvejer elbil, hvad skulle det så være?

De skal have en sikker havn, hvor der kan lades. Jeg ville ikke kunne gøre det uden at vide, at jeg kan lade på arbejdet. Det ville være for frustrerende gang på gang at møde en lader, der er optaget af en anden ladende elbil, eller endnu værre, en fossilbil. Det er desværre hyppigt situationen i Aarhus.

 

 

 

Model 3 ved Ionitylader

Model 3 ved Ionitylader

Læs også CPH Electrics katalog over erfaringer med elbil

/ CMT juni 2019

Find en elbilist med et kørselsbehov, der ligner dit: elbilambassadør.elbilforeningen.dk