Søg
Søg
Close this search box.

Plug-in hybrid-bilist: “Hvis jeg vidste, hvad jeg ved nu, ville jeg ikke være bange for at vælge en ren elbil”

Kenneth valgte en plug-in hybrid for at undgå tidskrævende besvær med at lade. Efter bare fire måneders erfaring med sin leasede Mini Countryman plug-in hybrid har han fået mere tiltro til elbilerne. Læs med, når Kenneth deler sine tanker om bilvalg med Elbilforeningen. 

Strømmen rækker til de fleste dages ture

Kenneth bor i lejlighed i Vanløse i København sammen med sin kæreste og et par hjemmeboende børn. Det er ikke muligt at lade i umiddelbar nærhed af hjemmet, men der er opsat et antal destinationsladere på arbejdspladsen. Arbejdet, et større dansk finansieringsselskab, ligger 20 km fra bopælen. Indtil videre er der ladekapacitet til, at han kan slutte til en ledig stander og lade bilens batteri helt op dagligt. Et fuldt batteri på Countryman PHEV dækker Kenneths kørselsbehov fra og til kontoret om sommeren. Her kan bilen køre 40-50 km på strøm. Om vinteren kniber det lidt mere. Her er rækkevidden nede på ca. 30 km. De sidste 10 km må køres på benzin.

Kenneths kørselsbehov i forbindelse med arbejdet er meget svingende. De fleste dage kører han bare til hovedkontoret, men det sker hyppigt, at han har kundebesøg et andet sted i Danmark. En af de faste kunder befinder sig for eksempel nord for Aalborg. 

Første skridt mod en grønnere kørsel blev plug-in hybriden

At Kenneth nogle gange kører relativt langt i forbindelse med arbejdsopgaverne og at det giver en økonomisk fordel er nogle af grundene til, at han har valgt at lease bil gennem arbejdets firmabilsordning. Vælger man det, må man også acceptere firmaets bilpolitik (Se infoboks om firmabiler):

–  Valget af en Mini Countryman plug-in hybrid skyldtes egentligt flere forhold: ønsket om at ville køre en grønnere bil og ikke at gide bøvlet med at stoppe for at lade, når køreturene er lange uanset om det skyldes ferie eller arbejdsopgaver. Derudover har jeg og har altid haft en svaghed for Minis modeller, og så var det muligt at få Countryman PHEV-modellen inden for firmaets firmabilspolitik.

– Jeg var i mit personlige valg meget styret af tallene for CO2-udledningen. Og det er tydeligt at se på mine kollegers valg, at vi vælger firmabil ud fra forskellige individuelle forhold. Nogle har et temmeligt stort kørselsbehov – mere end 150 km pr dag. De vælger ofte dieselbiler, mens mange af os med et mindre kørselsbehov, som primært handler om at at pendle frem og tilbage mellem arbejde og hjem, vælger plug-in hybrider. For mit eget vedkommende var tanken, at jeg ved længere ture kunne slippe for opladningerne og bare køre på benzin, men i det daglige køre på ren samvittighed.

– Med min tidligere bil, en Mini Clubman 2L diesel kørte jeg i gennemsnit 16 km/l diesel. I min Mini Countryman kommer jeg til at køre 24 km/l benzin. Jeg er mere tilfreds med, at jeg kører længere på literen og udleder mindre CO2 i det samlede regnestykke nu end tidligere. Jeg planlægger dog meget snart at køre til Stockholm i Sverige og tænker da også, at familien snart igen vil på længere bilferier. Men jeg kan godt se, at de 1.100  km der er retur til Stockholm, og hvor jeg ikke lader undervejs, vil komme til at trækker ned i regnskabet. (De fleste PHEV kan kun lade langsomt, så de fleste oplader ikke på langtur, med mindre de skal overnatte undervejs, red.).

Går gerne 1,4 km for at sætte bilen i en lader

Som nævnt kan Kenneth ikke lade ved bopælen, men 1,4 km fra bopælen kan han lade på en offentlig destinationslader. Det gør han gerne, når tiden tillader det. 

– Passer det ikke ind i programmet, kører jeg bare på benzin. Jeg kunne godt have valgt en Mini Cooper  SE electric – Minis fuldelektriske elbil – med en WLTP-rækkevidde på 280 km, men den ville være for lille til mig og min familie. Jeg har brug for en størrelse som Countryman, og den kan man ikke få i en fuldelektrisk version endnu.

– Hvis jeg vidste, hvad jeg ved nu, hvor jeg har kørt i plug-in hybriden i fire måneder, ville jeg ikke være bange for at vælge en ren elbil med en rækkevidde som for eksempel Teslas Model 3 LR. Jeg kan godt se, at det ikke ville være noget problem for mig med opladning på de længere ture, hvis bilen havde en rækkevidde på 300 km. Det går jo stærkt. 

– Næste gang jeg skal skifte bil, bliver det den rigtige løsning: Jeg tror at batteriteknologien vil have udviklet sig, så de kan lagre en større mængde energi end vi har set hidtil, og så er jeg slet ikke i tvivl om at valget vil falde på en 100% ren elbil.

Hvis Kenneth skulle give et godt råd til andre, der står foran et bilskifte, ville det være at huske at være nysgerrige på den nye teknologi og tale med andre, der allerede har taget den til sig. Har du ikke erfarne elbilister i din omgangskreds, kan du finde en i dit lokalområde, måske ovenikøbet med et kørselsmønster der minder om dit eget, blandt Elbilforeningens frivillige. Du kan også stille dine spørgsmål til eksperterne i Elbilforummet.

Fakta om firmabilsordningen

  • Nogle firmaer tilbyder deres ansatte en firmabil, der også kan bruges privat, som en del af en ansættelsespakke.
  • Firmaet betaler udgifterne til bilen. Dette inkluderer forsikring, benzin, strøm, installation af ladestander og vægtafgift.
  • Den ansatte beskattes af ordningen.
  • Indtil årsskiftet blev man yderligere beskattet, hvis man valgte en medfølgende ladeboks. Beskatningen bortfaldt med Vejtransportaftalen, som trådte i kraft i januar 2021. For yderligere information læs: https://elbilforeningen.dk/vejtransportaftalens-betydning-for-forbrugerens-valg-af-drivlinje/
  • Det er almindeligt at firmaer, der tilbyder firmabilsordning, har en firmabilspolitik. Denne kan for eksempel begrænse omkostningsniveauet eller stille miljøkrav.

Offentligt tilgængelige AC-opladere i Vanløse

Vi har ikke medtaget DC-opladere i området, da plug-in hybrider, som de er flest, ikke kan hurtiglades. 

Kilde: PlugShare

Topfoto: Copyright Elbilforeningen (FDEL)