I 2023 var der i Danmark 43 bilmærker med en eller flere elbilmodeller på programmet. Men der var stor forskel på bilmærkernes elbil-andele
Med 62.745 nye elbiler, en samlet andel på 36 % af nybilsalget og 200.000 elbiler i bestanden blev der igen i 2023 sat nye rekorder for elbilerne. I december var imponerende 51 % af alle nye personbiler elbiler.
Som det fremgår af listen nedenfor, var der imidlertid stor forskel på bilmærkernes andel af elbilsalget. 16 bilmærker solgte udelukkende elbiler og havde dermed en elbil-andel på 100 %.
Tesla tegnede sig for 22.333 nye biler, og dermed var hver 8. nye bil og hver 3. nye elbil en Tesla. I den anden ende af spektret fik Rolls Royce indregistreret en enkelt Spectre, og Lotus fik indregistreret 11 af deres nye ’hyper-SUV’ Eletre. Det gør både Rolls Royce og Lotus til rene elbilmærker på det danske marked.
80,3 % af alle MG’er solgt i Danmark i 2023 var elbiler, og med 61 % elbiler var Subaru – en smule overraskende – det japanske bilmærke med den højeste elbil-andel – om end med en beskeden volumen på 44 nye Solterra.
Blandt de etablerede europæiske bilmærker havde BMW – i hvert fald i Danmark – den højeste elbil-andel på 56,6 %. Til sammenligning var Volkswagens elbil-andel 36,7 % og dermed på niveau med gennemsnittet. Audi, der samlet set var det tredjebedst sælgende bilmærke, endte med en relativ beskeden elbil-andel på 22 %.
Det fremgår også af listen, at mange af de etablerede europæiske, japanske og sydkoreanske bilmærker sælger relativt få elbiler i Danmark. Forhåbentlig ændrer det sig de kommende år i takt med lanceringen af flere attraktive (og billige) elbiler.
Elbil-andel pr. bilmærke i Danmark i 2023
- Tesla – 100 % (22.333 ud af 22.333)
Polestar – 100 % (2022 ud af 2022)
Xpeng – 100 % (654 ud af 654)
BYD – 100 % (465 ud af 465)
Fisker – 100 % (290 ud af 290)
Maxus – 100 % (271 ud af 271)
Aiways – 100 % (180 ud af 180)
JAC – 100 % (85 ud af 85)
Hongqi – 100 % (56 ud af 56)
Nio – 100 % (41 ud af 41)
Jia Ji – 100 % (15 ud af 15)
Lotus – 100 % (11 ud af 11)
Smart – 100 % (3 ud af 3)
Jiayuan – 100 % (2 ud af 2)
Microlino – 100 % (2 ud af 2)
Rolls Royce – 100 % (1 ud af 1)
- MG – 80,3 % (1155 ud af 1438)
- Subaru – 61,1 % (44 ud af 72)
- BMW – 52,6 % (4507 ud af 8561)
- Volvo – 49,5 % (2476 ud af 5001)
- Porsche – 47,9 % (159 ud af 332)
- Jeep – 40,1 % (81 ud af 202)
- VW – 36,7 % (6173 ud af 16.835)
———————- 36,3 % samlet elbilandel i 2023
- Skoda – 32,7 % (3069 ud af 9384)
- Mercedes – 32,4 % (3501 ud af 10.806)
- Renault – 31,1 % (1363 ud af 4385)
- Jaguar – 30,8 % (4 ud af 13)
- Cupra – 26,2 % (1267 ud af 4741)
- Nissan – 24,5 % (1059 ud af 4322)
- Hyundai – 23,3 % (1905 ud af 8167)
- Kia – 22,8 % (1529 ud af 6701)
- Audi – 22,0 % (2889 ud af 13.131)
- Mini – 19,3 % (141 ud af 729)
- Ford – 17,6 % (1338 ud af 7599)
- Honda – 16,3 % (55 ud af 337)
- Fiat – 14,7 % (216 ud af 1464)
- Opel – 14,1 % (631 ud af 4463)
- Mazda – 10,4 % (379 ud af 3636)
- Citroën – 9,6 % (471 ud af 4925)
- Dacia – 8,8 % (100 ud af 1133)
- Toyota – 8,1 % (970 ud af 12.014)
- Peugeot – 7,8 % (691 ud af 8866)
- Lexus – 6,9 % (14 ud af 204)
Kilde: Elbilforeningen i Danmark baseret på data fra De Danske Bilimportører (bilstatistik.dk).