Nyheder

Tanker om Nissan og Markedsføring

I dette indlæg deler et medlem sine indtryk, oplevelser og tanker med køb af sin første elbil.

 

Jeg havde selv troet at den nye Nissan LEAF 40 kWh (2018) ville være den perfekte elbil til mig.
Endelig en producent der havde taget sig sammen og lavet en lækker elbil med en anstændig størrelse, udstyr, udseende og rækkevidde. Efter den første undersøgelse var jeg ret begejstret. Og kort efter bestilte vi en Leaf 2.Zero baseret på de oplysninger der var tilgængelige. Vi kunne se at den leveres med CHAdeMO som ladestandart i stedet for den europæiske CCS.
Det store spørgsmål til fremtiden er om CHAdeMO vil blive udbygget i samme grad som CCS lader?
Det er kun noget fremtiden vil vise.

 

Et varmt Leaf 2.0 batteri.

 

Knap en måned efter prøvekørte FDEL bilen sammen med en Ioniq (det sædvanlige kapløb fra København til Otto Duborg) hvor Leafen blev lammetævet i en grad der var skammelig. Ioniq kom hjem mange timer før LEAFen.

Der var et problem med hurtigladning på LEAF 2.0.

Ingen vidste på det tidspunkt præcist hvad problemet var. Software? Konstruktions fejl? Der var en del gæt. Nogle bedre end andre, baseret på erfaringer med tidligere Leaf versioner og VW E-Golf.

Nogle dage efter denne test tog jeg kontakt til Nissan. Svaret fra kundeservice var at:

“Hej Jesper,

Mange tak for din henvendelse til Nissan Kundeservice angående Nissan LEAF hurtig ladning i træk. Vi kan ikke kommentere på test lavet af andre end Nissan. Ud fra vores oplysninger, så er der ingen restriktioner ved brug af hurtiglader 2 gange i træk. Du skal kontakte din lokale Nissan forhandler for mere info omkring opladning og batteri.

Hvis du har yderligere spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte os hos Nissan Kundeservice på (+45) 70 14 01 47. For yderligere information vedrørende Nissans produkter og ydelser, herunder testkørsler og e-brochurer, kan du også besøge vores hjemmeside www.nissan.dk

Med venlig hilsen

Nissan Kundeservicecenter”

 

Kø ved hurtigladeladestander.

 

 

Hmmm. Nissan er altså sikker på at der ikke er restriktioner på flere hurtigladninger.

Det skulle vise sig at det ikke var et problem med 2. hurtigladning, men et problem generelt og som også påvirker første hurtigladning under de rette omstændigheder.

Efter at have lånt bilen i 2 dage til en grundig prøvekørsel blev bilen afbestilt. Nissan havde lovet for meget og undladt at oplyse om (for mig) væsentlige begrænsninger på deres produkt. Nissan ville ikke give sig med det samme, så jeg søgte råd hos FDEL og FDM. Samtidig blev forhandleren kontaktet og det blev gjort klart at hverken Nissan eller forhandleren ville se en krone uden at vi havde været i retten.

Få dage efter fik jeg besked of at handlen var hævet. Stor tak til Nissan forhandleren i Aalborg for at hjælpe i den vanskelige situation.

Det var en stor lettelse.

I mellemtiden har nørder fra det meste af verden dokumenteret problemet i alle detaljer. Hvis man er interesseret i at dykke ned i problemet så søg på #rapidgade og vær parat til at bruge et par dage på at se Youtube videoer etc.

Efter dette var det tid til refleksion. Hvad kan få et stort velrenommeret firm til at begå sådan en fatal brøler?

Jeg har et bud. Og også et bud på hvad der vil ske i fremtiden i #rapidgate skandalen.

Nissan har et system der indsamler data fra deres køretøjer. Næsten alle Leaf biler er forbundet til en central server der gør det muligt at fjernstyre bilens systemer (varme, ladning osv) og som også gør det muligt at indsamle data om brugsmønstre, slid og alle mulige andre data. Nissan har over 300.000 Leaf’s ude på vejene i skrivende stund.

De 300.000 biler skaber mellem 300.000 og 1.200.000 rapporter hver dag. Det er spt (slag på tasken) over 300 millioner rapporter om året. Langt de fleste ture er til og fra arbejde, indkøb, henten børn osv. Relative korte ture med lav hastighed. Hvis jeg skulle komme med et gæt, så vil langt over 90% af alle ture være af sådan en karakter. Det er måske derfor at de fleste elbiler har så lille et batteri. Der er rigtig god dokumentation for at næsten alle brugere kan klare sig med en meget begrænset rækkevidde.

 

Hurtigladning med 14kW

 

Baseret på alle disse data har Nissan specificeret og udviklet deres Leaf 2.0. Og for at imødekomme konkurrence og rækkevidde skræk har de puttet en noget større batteri i bilen. Stort set alt, de har gjort, er godt. Lige bortset fra, at de ved at skabe en så attraktiv bil, tiltrak et andet publikum. Brugere der kunne finde på at køre langt og hurtigt.

Koblet med en aggressiv og optimistisk markedsføring er Nissan kommet til at love for meget. De var så til gengæld sene til at opdage og rette det. Ingen ønsker at indrømme fejl i så store organisationer.

Resultatet er at nogle kunder med forudbestilte Leaf 2.Zero nu har fået et produkt med væsentlige begrænsninger. Uden at vide det. Nogle få har været aggressive og fået hævet handlen, andre har valgt at leve med det, da de vurdere at det ikke har betydning for deres brug af bilen. Og enkelte har beholdt bilen og håber at Nissan vil komme med en løsning som gør at Nissan kan leve op til det som de har stillet i udsigt.

Det kommer ikke til at ske.

På nuværende tidspunkt har Nissan ændret deres markedsførings materiale så det stemmer bedre overens med deres produkt. Jeg vil stadig kalde det optimistisk, men det er ikke direkte løgn som før. Hvis man læser det med småt kan man godt se at der er et problem med hurtigladning. Så nye kunder kan ikke klage. De ved hvad de går ind til.

Hvad angår de kunder der forventer at få en opdatering eller ændring af deres Leaf, så tror jeg de godt kan glemme det. Sagen bliver tiet ihjel og på nuværende tidspunkt kan Nissan hævde at der er tale om passiv accept fra dem der har valgt at beholde bilen.

Det ville være overraskende hvis der kom nogen som helst udmelding fra Nissan. De vil ikke indrømme noget, da der i så fald ville være tale om at indrømme et ansvar. Nissan står bag deres produkt og det virker sådan som de havde tænkt sig. Basta! At det så ikke passer med et par enkelte brugeres behov, er da bare ærgerligt. Hvem har ikke prøvet at komme til at købe et forkert par sko eller andet der ikke helt passede?

Der skal en massiv mediestorm til for at ændre på deres opførsel.

Det tror jeg ikke vi er nok til.

Når den næste version af LEAF kommer, bliver det spændende om Nissan har lært lektien. Og man kunne håbe på at de kunder der er blevet taget ved næsen, får et godt tilbud på at opgradere.

Jeg tror stadig på at store firmaer kan gøre det rigtige.

Det er bare så sjælden det sker.

Del online: