[vc_row][vc_column][vc_custom_heading text=”Test: Med campingvogn og trailer på krogen – hvad betyder det for elbilens rækkevidde?” font_container=”tag:h1|text_align:left” use_theme_fonts=”yes”][vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]Elbilforeningen undersøger i denne test, hvad forskellige anhængertyper betyder for energiforbruget og rækkevidden. Læs med og se, om det er nok til at dække dit behov.
Mange er vant til at have krog på fossilbilerne. Derfor efterspørges det naturligvis også på elbilerne. Martin Messer Thomsen fra Elbilforeningens testgruppe har testet energiforbrug og rækkevidde med forskellige typer anhængere en kold decemberdag i 2020.
Vi har valgt en campingvogn på 1.000 kg, en flyttetrailer på 360 kg og en åben trailer på 270 kg. Til at trække brugte vi Tesla Model 3 LR (Long Range) uden varmepumpe og med vinterdæk. Model 3 er den billigste elbil på markedet, der kan trække 1.000 kg. Vil man trække mere end 1.000 kg, skal man have fat i en AUDI e-Tron, Mercedes EQC eller Tesla Model X, som alle er dyrere. I 2021 kommer den billigere VW ID.4 på markedet. Den vil kunne trække 1.000 kg henholdsvis 1.200 kg afhængig af valg af batteristørrelse.[/vc_column_text][vc_separator][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”11926″ img_size=”full”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”11919″ img_size=”full”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/3″][vc_single_image image=”11921″ img_size=”full”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_separator][vc_column_text]Tesla Model 3 forhandles i to batteristørrelser, der begge kan leveres med træk. Performance-versionen kan ikke fås med træk. Træk skal være monteret fra fabrikken og kan ikke eftermonteres.
Testruten foregik på motorvej på strækningen fra SuperChargeren i Køge på Sjælland til SuperChargeren i Nørre Alslev på Falster – en afstand på 76 km.
[table id=TM3campingvognogtrailere /]
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″ offset=”vc_hidden-sm vc_hidden-xs”][vc_column_text]
Se videoen
I videoen fra Bilbasens Facebookside kan du få vigtig information om regler for kørekort med elbil og anhængere.
[/vc_column_text][vc_separator][vc_column_text]
[table id=TM3campingvognvejr /]
Test er udført i julen december 2020. Men tilsvarende temperaturer og vindhastigheder kan opleves i både påske- og efterårsferien, hvor en del kører med campingvogn.
Se hvor langt der er mellem SuperChargerne på Teslas hjemmeside [/vc_column_text][vc_separator][vc_single_image image=”11914″ img_size=”full” add_caption=”yes” title=”Model 3’s energiforbrug med campingvognen bagpå.”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
Vind og form har afgørende betydning
Som det kan ses af tabellen, har vinden stor betydning, når man trækker en anhænger. Det gælder for både elbiler og fossilbiler. Model 3 er ellers skabt meget aerodynamisk, men aerodynamikken ophæves, når vinden føres direkte ind i en stor lodret flade.
På trods af at det kun blæste en let vind 3 – 5 m/s på testdagen, gav det alligevel en forskel i rækkevidden på 35 km for turene med campingvognen – 175 km i modvind og 210 km i medvind. Når vindstyrke og -retning har så stor betydning, kan det være svært at forudsige forbruget. Derfor ville de fleste nok anlægge en forsigtig ambition for rækkevidden og ikke planlægge at køre batteriet helt ned i nærheden af 0% til næste ladestation. Den reelle rækkevidde med campingvogn vurderer jeg derfor til 130 – 150 km. Er det så nok?
Mange vil nok afstå fra at køre længere ture med så stor en campingvogn, men det vil da absolut være gennemførligt, at tage den med på kortere ture for eksempel rundt i Danmark. Det er muligt at køre fra for eksempel København til Blåvand ved Jyllands vestkyst med to opladninger i henholdsvis Slagelse og Middelfart.
Flyttetraileren har et mindre frontareal end campingvognen til at bremse vinden og vejer mindre. Det giver en lidt længere rækkevidde på mellem 180 – 210 km. En flytning fra for eksempel Aalborg til Odense vil kræve en enkelt opladning i Hedensted.
Den flade, åbne trailer giver kun en mindre reduktion i rækkevidden i både med- og modvind. Her vil en realistisk rækkevidde være 250 – 275 km, hvis man kan holde lasten nede og flad med en pressening. En tur fra Herning til Ringsted vil kunne køres uden opladning.
Hvis du har erfaringer med at køre i elbil med anhænger, kan du tilføje dine data i kommentarsporet under artiklen.
Læs også: Test: Mercedes EQC med 1.500 kg campingvogn på krogen
Læs også: Elbiler med anhænger – Hvilke muligheder har du i 2021?
Opladning med anhænger
Det er de færreste ladepladser, der er designet, så det er muligt at oplade elbil med anhængeren på. Se her hvordan det gik ved SuperChargerne i Køge og Nørre Alslev.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_masonry_media_grid element_width=”6″ grid_id=”vc_gid:1678803035504-5f9c31de-465b-1″ include=”11940,11938″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column offset=”vc_hidden-lg vc_hidden-md”][vc_column_text]
[table id=TM3campingvognvejr /]
Test er udført i julen december 2020. Men tilsvarende temperaturer og vindhastigheder kan opleves i både påske- og efterårsferien, hvor en del kører med campingvogn.
Se hvor langt der er mellem SuperChargerne på Teslas hjemmeside [/vc_column_text][vc_separator][vc_single_image image=”11914″ img_size=”full” add_caption=”yes”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
Fotos: Copyright Elbilforeningen FDEL
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]