Med lidt forberedelse er det nemt at besøge både Norge og Sverige i elbil.
Danskerne kører ofte til Norge eller Sverige i både de kolde og de varme måneder. Norge er det land i verden, der har flest elbiler, og Sverige er også godt med. Færdsel i elbil udfordres dog i begge lande af kulde, bjerge og lange strækninger med sparsomme lademuligheder i tyndtbefolkede landområder. Det er derfor en god ide at lave en smule planlægning, før man kører afsted.
Elbilen i kulde
Mens en dieselbil kan være svær at starte i meget koldt vejr, starter og kører elbilen problemfrit. Kulden påvirker dog rækkevidden negativt, men det opvejes som regel, hvis man kører strækninger med lavere hastighed på landeveje.
Såfremt man skal køre en længere tur på motorvej i kulden, så skal man sørge for at planlægge ekstra ladestop. Hvis man ikke har prøvet at køre i kulde med bilen før, så kan man for eksempel starte med at lægge en plan, hvor man antager, at bilen kan opnå halv rækkevidde af bilens deklarerede WLTP-rækkevidde (en standardiseret måling, der sjældent har hold i virkeligheden). Når man kører, så kan man lægge mærke til, hvor langt bilen reelt kører på 10% af kapaciteten og bruge det til at estimere den reelle rækkevidde. Så vil man ofte opdage, at man kan lade færre gange end den oprindelige plan.
De allernyeste biler er i stigende grad i stand til at planlægge ruten med ladestop selv. Hvis din bil har sådan et system, og du har adgang til at se de relevante ladestandere, kan du lade bilen planlægge turen. Det er dog primært Tesla, der i skrivende stund har et meget stærkt system til at understøtte dette.
Bjergkørsel
Det er en fornøjelse at køre i bjergene i en elbil. Det er legende let at køre op, da elmotoren nemt klarer stigninger, og man kan genvinde en masse strøm på vejen ned. De fleste biler genvinder så meget strøm ved nedkørsel, at forbruget stort set ikke er højere end ved almindelig kørsel – til dels også på grund af lav fart i bjergene.
Den eneste udfordring ved bjergkørsel er, at man skal have nok strøm på til at komme til toppen. Man skal derfor planlægge med lidt ekstra strøm på batteriet, når man skal op ad et bjerg.
Hvis man har indlogeret sig på toppen af et bjerg og lader der, er det en god ide ikke at lade batteriet helt op til 100%. Da man typisk bremser en del på vejen ned, vil man kunne genvinde en del strøm, hvis der vel at mærke er ledig kapacitet på batteriet.
Tyndtbefolkede områder
Danmark er generelt ret tættere befolket sammenlignet med Sverige og Norge. Man skal derfor have respekt for, at selvom der er mange elbiler i alle egne af de to lande, så er der også mange veje med begrænsede trafikmængder ud over lokal trafik. Derfor er der visse steder længere mellem laderne end der er i Danmark.
Det er særligt kørsel i Nordsverige og Nordnorge, der kræver lidt ekstra opmærksomhed. Det anbefales at studere ruten på forhånd for at finde ladelokationer og operatører.
Norge
På kortet over Norge er det tydeligt, at der er mange ladere i de tættest befolkede områder og færre i landområder. Der er dog så mange elbiler i Norge nu, at man kan færdes alle steder med lidt omtanke.
Nordkap er en særlig udfordring for elbiler, specielt fordi den hurtigste rute faktisk går gennem Sverige. Hvis man kører til Nordkap langs ruten i Norge, er der mange ladere, men det er ikke alle udbydere, der har ladere i området.
Den norske elbilsforening vedligeholder et kort over ladestandere. Alternativt kan man bruge app’en PlugShare.
De følgende operatører har mange ladere i Norge:
- Mer
- Fortum
- Recharge
- Ionity (kun Sydnorge)
- Vattenfall (mest Nordnorge)
- Tesla (indtil videre kun Teslas egne biler)
Det er en god ide at tjekke, hvilke ladeoperatører der er på den rute man vil køre på inden man skal afsted og så finde og bestille de ladebrikker, der kan bruges. Man kan for eksempel tjekke tilgængeligheden og priserne hos PlugSurfing og Shell Recharge. Det er for risikabelt at basere sig på apps til smartphonen alene, da internetforbindelsen kan være ustabil.
Bemærk at priserne i Norge ofte er baseret på en minutpris – eller en blanding af minutpris og kilowatt-timepris. Denne kombination sikrer en god udskiftning ved ladestanderne.
Der er en del rabatter for elbiler i Norge. Det gælder vejafgifter og færger. For at opnå rabat kan man for eksempel lave en aftale med Brobizz og registrere sin bil som en elbil i kundeprofilen.
Sverige
Det svenske ladenetværk er ikke så udbygget som det norske – endnu. Nord for Luleå er det kun Tesla, der har etableret hurtig opladning, så andre bilmærker end Tesla er henvist til at bruge (langsom) destinationsladning undervejs.
Der er dog en god chance for, at den rute som du skal bruge, er dækket af hurtigladere, da ruterne til de store byer og skisportssteder er rimeligt dækket. Bemærk også, at ladenetværket i Nordsverige udbygges ekstremt hurtigt i disse år.
App’en PlugShare kan med fordel bruges til at søge efter ladere i Sverige.
De største ladenetværk i Sverige er:
- Virta
- E.ON Elnät
- Mer Sweden
- Fortum Sweden
- Ionity (kun Sydsverige)
- Tesla (indtil videre kun for Teslas egne biler)
Som for Norge er det en god ide hjemmefra at tjekke, hvilke ladeoperatører der er på den rute man vil køre på og så finde og bestille en ladebrik, der kan bruges. Tjek for eksempel PlugSurfing og Shell Recharge. Man bør ikke forlade sig på apps til smartphones alene.
Fotos: Copyright Elbilforeningen FDEL